پرستاری در آلمان

پرستاری در آلمان

جهت مشاغل پرستاری در آلمان شما باید حداقل یک دانش پایه از مدرک دیپلم پرستاری آلمان یا مشابه آن در کشور خود داشته باشید (اگر کشورتان عضو شهروندی اتحادیه اروپا باشد، این دیپلم معمولا در آلمان شناخته شده و پذیرفته می شود). همچنین شرایط دیگر رشته ها مانند دیپلم پرستاری اطفال، پرستاری انکولوژی، پرستاری درد درمانی، پرستاری بیهوشی، پرستاری مراقبت های ویژه، پرستاری روانپزشکی و غیره نیز همچنین است که در ادامه به بررسی دقیق تر این موضوع از نظر مشاورین موسسه حقوقی توسعه گران مهر پرداخته ایم.

آشنایی با بازار کار رشته پرستاری در آلمان

نزدیک به یک میلیون نفر به عنوان پرستار در آلمان زندگی می کنند؛ از سال 1999 این تعداد تا حدود 50 درصد افزایش یافته است اما نرخ رشد آن، مشابه میزان تقاضا نیست و آن را پوشش نمی دهد. تعداد افرادی که به پرستاری و مراقبت نیاز دارند، نسبت به مدت مشابه سال های قبل از 905000 به 1.3 میلیون نفر افزایش یافته است که رشد 44.5 درصدی را نشان می دهد.

اکثر پرستارانی که در آلمان آموزش دیده اند، تمایل به شغل نیمه وقت دارند و تعداد بسیار کمی به صورت تمام وقت کار می کنند. در سال 2011، تنها 33.3% از پرستاران تمام وقت کار می کردند، در حالی که 64% به صورت نیمه وقت مشغول بوده و 13% نیز شغل های کوچک داشتند. اگر تمام پرستاران نیمه وقت، به صورت تمام وقت کار کنند میزان تقاضا به 35% کاهش می یابد.

تقاضا در خانه های مراقبتی که 69.5% از کل پرستاران آلمان را به خدمت گرفته اند، حتی از مقدار مذکور نیز بیشتر است؛ 32.1% پرستاران این مراکز به صورت تمام وقت کار می کنند. در کار سیار که شامل پرستاران سیار می باشد، تنها 27.4% به صورت تمام وقت مشغول به کار هستند.

شرایط کار و شغل رشته پرستاری در آلمان

به نظر می رسد که هم اکنون اکثر افراد می دانند که در تعداد پرستان، به ویژه پرستاران سالمندان در آلمان، کمبود وجود دارد. در حال حاضر، بیش از 10000 موقعیت شغل پرستاری وجود دارند که باید پر شوند، اما تعداد افرادی که در آلمان مشغول به تحصیل در رشته پرستاری هستند برای پر کردن این ردیف های شغلی کافی نیست و آلمان نیز تعداد کافی از پرستاران خارجی را جذب نمی کند.

دولت آلمان و اداره کار فدرال این کشور، برنامه جدیدی را مبنی بر وارد کردن پرستاران سالمندی از فیلیپین مطرح کرده و آن را مورد بررسی قرار داده اند. این پرستاران، در کشور خود در کلاس های زبان شرکت خواهند کرد و پیش از آمدن به آلمان جهت اخذ این شغل ها، در کلاس های «یکپارچگی» نیز حضور خواهند یافت. دولت آلمان همچنین، برنامه مشابهی را در رابطه با کشورهای صربستان و کرواسی مطرح کرده است، در صورتی که شرکت های خصوصی تاکنون در حال کار با موسسه Goethe در چین، جهت کمک به تامین پرستاران مورد نیاز خود از آن کشور می باشند.

شرکت های خصوصی به دولت درخواست می دهند که منعطف بوده و قوانین پرستارانی که قصد نقل مکان به آلمان را دارند، آسان کند. مسائلی مانند الزامات تسلط بر زبان بسیار مورد نیاز و ضروری بوده و همچنین تقاضای ثابت برای پرستاران خارجی مبنی بر اینکه دوباره در آلمان به دانشگاه بروند (علی رغم اینکه در کشورهای خود کاملا تایید صلاحیت شده اند) انجام می گیرد. شنیده می شود که پروژه مشابهی در رابطه با وارد کردن پرستار از تانزانیا در حال انجام است، اما هیچ گزارش رسمی مبنی بر این موضوع منتشر نشده است. هدف از پروژه تانزانیا کلیساها هستند و اینکه پرستاران راهبه شوند.

میزان حقوق و درآمد رشته پرستاری در آلمان
میزان حقوق و درآمد رشته پرستاری در آلمان

میزان حقوق و درآمد رشته پرستاری در آلمان

هنگام محاسبه حداکثر میزان درآمد یک پرستار در کشور آلمان، لازم است که نکات متعددی را در نظر داشته باشید از جمله: منطقه، سوابق کاری و جایگاه و اعتبار موسسه پزشکی ای که در آن مشغول به فعالیت هستید. با توجه به معیارهای ذکر شده، درآمد یک پرستار از 2300 تا 2600 یورو می باشد ( به جز هزینه های مالیات و بیمه). درآمد شبکه ای ماهیانه بین 1500 تا 1700 یورو است. در صورتی که به شغل دستیار مراقب از بیمار (Karnkenpflegehelfer / Pflegehifskraft) علاقه مند باشید، میزان درآمد این افراد بین 1500 تا 1900 یورو تخمین زده می شود که همین امر گاها افراد را از مسیر تحصیل پزشکی در آلمان، به مطالعه پرستاری سوق می دهد.

بهترین گرایش های رشته پرستاری در آلمان

پس از فارغ التحصیلی از دانشکده پرستاری، راه های متعددی برای کسب تخصص در یکی از گرایشات این رشته وجود دارد. به تخصص پرستاری در آلمانی Fachweiterbildung گفته می شود. درآمد Fachweiterbildung ها نسبت به سایر پرستاران معمولا بالاتر است. کسب تخصص در این رشته شامل 720 تا 800 ساعت آموزش تئوری و عملی میشود. پس از اتمام دوره نیز می بایست در یک آزمون دولتی شرکت کنید و یا یک پایان نامه بنویسید. تحصیل در مقطع تخصص پرستاری دو سال طول می کشد و گرایشات آن عبارتند از:

  • ICU و بیهوشی
  • OR
  • آنکولوژی
  • مراقبت های خانگی
  • روانکاوی
  • داروهای مسکن
  • مدیریت کیفیت
  • بهداشت
  • مدیریت بخش

همچنین به منظور بالا بردن سطح دانش و اطلاعات خود، پرستان می توانند در دوره های کوتاه مدت شرکت کنند ( به عنوان مثال مدیریت زخم، آنکولوژی، داروهای مسکن و غیره)

مهارت های مورد نیاز شغل پرستاری در آلمان

در کشور آلمان در صورتی که علاقه مند به فعالیت در حرفه پرستاری باشید لازم است برای این کار پروانه اشتغال کسب کنید. به منظور تایید صلاحیت کاری شما، معمولا لازم است در کلاس هایی شرکت کنید و مهارت های شغلی و زبانی خود را با شرایط مورد نیاز این حرفه وفق دهید. درخواست تایید صلاحیت شغلی می بایست از طریق مسئولین مربوط به این حرفه در شهری که قصد کار کردن در آن را دارید ثبت شود. در صورتی که با درخواست شما موافقت و شایستگی شما تایید شود، صرف نظر از شهری که در آن درخواست داده اید، مجوز کار کردن در کل کشور را خواهید داشت. برای اینکه با درخواست شما موافقت شود لازم است ضمن رعایت شرایط ویزای کار آلمان 2019، اقدامات زیر را انجام دهید:

مدارک خود را در کشور آلمان تایید کنید: در صورتی که مدرک پرستاری خود را در کشور دیگری اخذ کرده اید، میبایست آن را در کشور آلمان تایید کنید. مسئولین مربوط مدارک شما را بررسی می کنند و مشخص می کنند که آیا مدرک پرستاری ای که در خارج از این کشور کسب کرده اید قابل تطبیق با استانداردها و مهارت های لازم در آلمان هست یا خیر. در صورتی که تشخیص داده شود که مدرک شما مطابق با مدرک پرستاری کشور آلمان نیست میتوانید در کلاسها و دوره های تطبیقی شرکت کنید.

می بایست به زبان آلمانی تسلط داشته باشید: بسته به اینکه در کدام بخش از کشور آلمان قصد فعالیت دارید، لازم است ثابت کنید که مهارت شما در زبان آلمانی معادل با سطح B1 یا B2 سیستم «چهارچوب ارجاع اروپایی» است.

در وضعیت سلامت جسمانی و روانی خوبی باشید: برای اثبات این مساله، لازم است یکی از پزشکان آلمان گواهی ای صادر کند و در آن ذکر کند که شما در وضعیت روانی و جسمانی خوبی هستید و توانایی کار کردن به عنوان پرستار را دارید.

می بایست قابل اعتماد باشید: برای اینکه ثابت کنید شخص قابل اعتمادی هستید می بایست گواهی عدم سوء پیشینه دریافت کنید. بسته به شرایط شما، لازم است این مدرک یا در کشور محل زندگی خودتان و یا در کشور آلمان باید صادر شده باشد. طی روند تایید صلاحیت چیزی که بیشتر از ملیت شما اهمیت دارد این است که مدرک خود را از کدام دانشگاه دریافت کرده اید.

مدرک تحصیلی ای که در یکی از کشورهای اروپایی کسب کرده باشید: در صورتی که مدرک پرستاری خود را از یکی از دانشگاه های کشورهای عضو اتحادیه اروپا و یا محدوده اقتصادی اروپا دریافت کرده باشید، مدرک تحصیلی شما به صورت خودکار تایید میشود. با این وجود، تمامی افرادی که قصد کار کردن در کشور آلمان را داشته باشند می بایست به زبان این کشور تسلط داشته باشند. بنابراین لازم است ثابت کنید که سطح زبان آلمانی شما برای کار کردن در حرفه مدنظرتان مناسب است که معمولا معادل سطح B1 یا B2 مهارت های زبان آلمانی می شود.

مدرک تحصیلی ای که در یکی از کشورهای غیر اروپایی کسب کرده باشید: پرستاری جزو رشته هاییست که کشور آلمان با کمبود نیروی کار ماهر در آن مواجه است. این بدان معناست که پرستاران غیر اروپایی نیز مجوز کار کردن در کشور آلمان را طبق قوانین و مقررات استخدام اتباع خارجه دارند.

وظایف شغلی پرستاری در آلمان

در حال حاضر، پرستاری یکی از مشاغل مورد نیاز در کشور آلمان به شمار می رود. بنابراین اگر در این رشته تحصیل کرده اید، و قصد کار کردن و زندگی در کشور آلمان را دارید، اکنون زمان مناسبی برای برداشتن این قدم مهم در زندگی شماست. کار کردن به عنوان یک پرستار، راه بسیار خوبی برای کسب درآمدی مناسب، رشد شغلی، و فرصتی مناسب برای مهاجرت شما و اعضای خانوادتان به آلمان در آینده به حساب می آید.

برای اینکه بتوانید تصمیمی درست و هوشمندانه در این خصوص بگیرید، آشنا شدن با شرح وظایف یک پرستار در کشور آلمان می تواند به شما کمک بزرگی کند. بیشتر کارمندان مربوط به مراقبت از بیماران، در بیمارستان ها، موسسات پزشکی خصوصی و کلینیک های فوق تخصصی کار می کنند. علاوه بر آن، در خانه های سالمندان، خانه های شخصی افراد معلول و سایر موسسات، احتیاج زیادی به مشاغل پرستاری هست.

وظایف شغلی پرستاری در آلمان
وظایف شغلی پرستاری در آلمان

فعالیت حرفه ای

وظایف یک پرستاری شامل این موارد می شود: مراقبت از بیماران، همکاری و کمک رسانی در آزمایشات و درمان، مدیریت و سازماندهی مدارک پزشکی. در کشور آلمان، وظایف پرستاران، ممکن است با سایر بخش های دنیا متفاوت باشد. به عنوان مثال، کار یک پرستار، تنها رسیدگی به مراقبت های پزشکی بیمار نیست بلکه مراقبت های پایه ای (Grundpflege) را نیز شامل می شود. به همین علت، شما قبل از ارسال CV خود، میبایست از تمامی شرایط کاری پرستاران در این کشور اطلاع کسب کنید. انجام این کار بسیار راحت است. تنها لازم است به لیست شرح وظایف پرستاران (Krankenschwester / Pflegefachkraft) نگاهی بیندازید.

وظایف پرستار:

  • نظارت مداوم بر علائم حیاتی بیمار: ضربان قلب، دمای بدن، فشار خون
  • نظارت بر شرایط کلی بیمار و ثبت مدارک لازم
  • کنترل و دادن داروهایی که توسط پزشک تجویز شده است
  • اطلاع رسانی به دکتر در مورد وضعیت بیمار و انجام عملیات احیا بیمار در صورت بروز موارد غیر قابل پیش بینی
  • آماده سازی بیمار برای انجام آزمایش های روتین
  • توزیع دارو و کنترل مصرف قرص ها
  • تزریقات
  • توانایی گرفتن نمونه خون
  • توانایی وصل کردن سوند به کودکان و بزرگسالان
  • مسلط بودن به الکتروکاردیوگرافی، اسپیروگرافی، EEG و REG
  • کمک به مراقبت از بیمار (Grundpflege)

وظایف دستیار پرستار ( Krankenschwester / Pflegefachkraft) نیز شامل کمک به انجام فعالیت های روزمره زندگی (Grundpflege) است.

  • مراقبت از بیمار (Grundpflege) شامل موارد زیر می شود
  • رسیدگی به بهداشت شخصی بیمار ( شست و شو، شانه کردن مو، تمیز کردن دهان و دندان، شیو کردن، کنترل ادرار، تمیز کردن وسایل مربوط به ادرار یا مدفوع)
  • غذا دادن به بیمار، محاسبه و نظارت بر استاندارد های غذایی برای بیمارانی که دیابت دارند.
  • کمک به تحرک بیمار ( کمک به حرکت و بلند شدن از تخت و غیره)

جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون شرایط تحصیل رایگان پزشکی در آلمان می توانید به موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر)مراجعه کرده و یا تماس بگیرید و از مشاوره کارشناسان ما بهره مند شوید. به شما کمک خواهیم کرد تا روال درست اقدام جهت شغل پرستاری در آلمان را برای خود روشن کنید.

مقالات مرتبط

8 پاسخ

  1. سلام ممنون از اطلاعات دقیق تون ، سوال مهمی برام پیش اومد اینکه آیا مدرک اوسبیلدونگ پرستاری المان در کشور کانادا معتبره؟چون اوسبیلدونگ مدرک دانشگاهی نیس که لیسانس بگیری بلکه توی مدرسه پرستاری گذرونده میشه یعنی اگه کسی اوسبیلدونگ پرستاری المان خونده باشه و ۱ یا ۲ سالم کار کنه میتونه به کانادا مهاجرت کرده و به عنوان پرستار کار کنه؟قبولش میکنن؟

    1. سلام وقتتون بخیر
      دوره های اوسبیلدونگ دوره های شبیه فنی حرفه ای هستند که وارد بازار کار آلمان می شوند.

  2. سلام وقتتون بخیر
    من 21سالمه معدل دیپلمم 16.05
    فوق دیپلم شیمی ازمایشگاهی با معدل 18.84 دارم مدرک فوریت پزشکی هم دارم برا اوسبیلدونگ پرستاری میتونم اقدام کنم؟زبان هم چندماه دیگه مدرکمو میگیرم واینکه کلا چقد پول میخاد برا رفتن؟

    1. سلام روزتون بخیر
      بلخ، با توجه به نوع دیپلم و رشته تحصیلی شما امکان اقدام وجود دارد.

  3. سلام وقت بخیر
    من ۲۵ سال سن دارم و قصد مهاجرت تحصیلی یا کاری به کشور آلمان دارم، معدل دیپلمم ۱۶/۵۵ و معدل پیش دانشگاهیم ۱۳/۶۱ و لیسانس مهندسی کشاورزی- علوم و صنایع غذایی با معدل ۱۵/۱۴ و فوق لیسانس مدیریت دولتی – توسعه منابع انسانی با معدل ۱۸/۵۸ هستم هیچ سابقه کاری ندارم و میخواستم برای تحصیل اقدام کنم البته علاقه من در رشته پرستاری (بیهوشی یا مراقبت های ویژه) ، آیا محدودیت سنی یا شرایط خاصی وجود داره؟ چقدر شانس کاری برای مهندسی کشاورزی یا مدیریت دارم؟ در حال یادگیری زبان آلمانی هستم.
    سپاس

    1. سلام روزتون بخیر
      برای تحصیل در آلمان بابت رقابت بسیاری که وجود دارد بهتر است رزومه علمی قوی تری ارائه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده