شرایط کار ضمن تحصیل در دانشگاه های کانادا

شرایط کار ضمن تحصیل در کانادا

اگر شما یک دانشجوی بین المللی هستید و می خواهید شرایط کار ضمن تحصیل در کانادا را دنبال کنید، نیاز به اجازه کار خواهید داشت. تجربه کاری می تواند به شما آشنایی با محیط کار در کانادا، کسب درآمد اضافی و ایجاد ارتباط نزدیک با جامعه محلی در آماده سازی برای حرفه خود کمک کند.

الزامات و شرایط کار ضمن تحصیل در کانادا

به عنوان یک دانشجوی بین المللی، کارهای مختلفی می توانید در کانادا انجام دهید، برخی از آنها نیاز به درخواست مجوز کار خاصی دارند. اگر کار خود را در زمینه های مرتبط با کشاورزی و یا بهداشت عمومی یا علوم بهداشتی (به عنوان مثال کارکنان مراقبت های بهداشتی، کارگران آزمایشگاهی بالینی، دانشجویان پزشکی، معلمان ابتدایی و متوسطه) شروع می کنید و شما در تماس نزدیک با بیماران، کودکان، سالمندان و غیره هستید، باید امتحان پزشکی را کامل کنید. یک آزمون پزشکی لازم است تا اطمینان حاصل شود که شرایط درستی که در مجوز تحصیلی یا مجوز کار شما قرار داده شده است و به شما اجازه می دهد تا قبل از شروع کار به این مشاغل روی آورید.

کار در کانادا

هیچ تغییری در قوانین مربوط به کار در کانادا در محوطه دانشگاه وجود ندارد. اگر شما یک دانشجو هستید و دارای مجوز تحصیلی معتبر هستید، شما واجد شرایط کار در پردیس خواهید بود. تا زمانی که کار کردن بر نمره آکادمیک شما تاثیر بد نداشته باشد، می توانید درخواست کنید و شغل های موجود در محوطه را دریافت کنید.

کار در کانادا

مشاغل معمولا شامل هر کسب و کار محلی در داخل محوطه دانشگاه یا مشاغل تحقیقاتی / کمک درسی می شود. بسیاری از دانشگاه ها در کانادا یک مأمور تعیین شده در محوطه دانشگاه دارند که می توانند به شما در پیدا کردن یک شغل مناسب کمک کنند.

کار خارج از محوطه دانشگاه در کانادا

دانشجویانی که پس از تاریخ 1 ژوئن 2014 برای اجازه تحصیل در کانادا درخواست داده اند، نیاز به درخواست برای اجازه کار جداگانه ندارند، با توجه به قوانین جدیدی که از تاریخ 1 ژوئن 2014 اعمال می شود، اگر شما دارای اجازه تحصیلی معتبر هستید، شما به طور خودکار واجد شرایط کار خارج از محوطه دانشگاه بدون اجازه کار می باشید. دانشجویان تمام وقت برای پیگیری یک برنامه آموزشی آکادمیک یا حرفه ای در یک موسسه آموزشی تعیین شده شامل:

  • واجد شرایط کار کردن خارج از محوطه دانشگاه بدون داشتن مجوز کار
  • مجاز به کار کردن خارج از محوطه دانشگاه تا حداکثر 20 ساعت در هفته در طول جلسات معمولی آکادمیک و تمام وقت در طول دوره های به طور منظم برنامه ریزی شده
  • امکان کار خارج از محوطه دانشگاه بلافاصله پس از رسیدن به کانادا به جای شش ماه انتظار در قوانین پیشین

مزیت کار دانشجویی در کانادا

از مزیت های مهاجرت به کانادا برای دانشجویان بین الملل کار در حین تحصیل و حقوق کار دانشجویی در کانادا برخوردار هستند. به منظور دریافت اجازه کار دانشجویی در کانادا، دانشجویان بین الملل به ویزای تحصیلی معتبر نیاز دارند. آنها می توانند تا 20 ساعت در هفته ( 80 ساعت در ماه) به صورت پاره وقت مشغول به کار شوند. علاوه بر این در طول تعطیلات ترم مانند تعطیلات تابستان، زمستان و یا حتی تعطیلات بهار می توانند به صورت تمام وقت کار کنند.

مهمترین مزیت کار دانشجویی کانادا مدیریت هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور است. دانشجویان با دریافت حقوق ماهانه می توانند برخی از هزینه های تحصیل خود را پرداخت کنند و متحمل وام دانشجویی و بدهی نشوند. از دیگر مزایای کار دانشجویی آشنایی با بازار کار در کانادا است. زمانی که دانشجویان در کانادا مشغول به کار می شوند، با قوانین اشتغال، نحوه کار و آداب و فرهنگ محیط کار آشنا می شوند. علاوه بر این، دانشجویان با قرار گرفتن در یک محیط کاری، مهارت های زبان خود را می توانند تقویت کنند و با افراد زیادی آشنا شوند که شاید در آینده بهترین دوستان آنها باشند.

انواع موقعیت های شغلی برای دانشجویان در کانادا

موقعیت های شغلی متعددی در کانادا برای دانشجویان وجود دارد که بر اساس شرایط تحصیل و زندگی خود می توانند آنها را انتخاب کنند. با توجه به اینکه محدودیت ساعت کار برای دانشجویان در کانادا وجود دارد، اکثر دانشجویان ترجیح می دهند در مشاغل ساده مشغول به کار شوند. هرچند که مشاغل ساده و پاره وقت از حداقل دستمزدها برخوردار هستند، اما جوابگوی هزینه های زندگی دانشجویی در کانادا هستند. ما سعی کردیم انواع موقعیت های شغلی برای دانشجویان در کانادا که از دستمزد بالاتری برخوردار هستند را در لیست زیر قرار دهیم:

1- بارتندر / سرور

هر چند که این شغل از درآمد ساعتی بالایی برخوردار نیست ، اما با 15 تا 20 درصد انعام میتواند یک شغل خوب محسوب شود. سرورها 13 دلار در ساعت دریافت می کنند.

2- فروشنده

فروشندگی یک کار پاره وقت خوب با دستمزد ثابت است که در بعضی مواقع فروشندگان از فروش هایی که انجام می دهند پورسانت دریافت می کنند. فروشندگان 14 دلار در ساعت درآمد دارند.

3- بریستا ( کافه چی)

شما به عنوان بریستا طرز تهیه یک قهوه عالی را یاد می گیرید و به صورت یک شیفت مشغول به کار می شوید. بریستا در ساعت 14 دلار دستمز می گیرند.

4-  داگ واکر

اگر به حیوانات علاقه دارید، میتوانید برای داگ واکر درخواست دهید. درشهرهای بزرگ شاید به مجوز شهرداری برای اینکار نیاز داشته باشید. 15 دلار در ساعت درآمد یک داگ واکر است

5-  معلم خصوصی

شما در هر زمینه ای که توانایی دارید مثل ریاضی، علوم و یا هر درس دیگری می توانید به صورت پاره وقت تدریس کنید. معلمان خصوصی 16 دلار در ساعت دریافت می کنند.

6- پیک شرکت حمل و نقل

رانندگی برای شرکت های بزرگ (مثل UBER و LYFT) از بهترین مشاغل نیمه وقت به حساب می آید. پیک های شرکت حمل و نقل 19 دلار در ساعت درآمد دارند.

موقعیت های شغلی برای دانشجویان در کانادا
موقعیت های شغلی برای دانشجویان در کانادا

کار دانشجویی در دانشگاه

دانشجویان بین الملل که دارای مجوز تحصیلی هستند می توانند در محیط های دانشگاهی مشغول به کار شوند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که علاوه بر داشتن مجوز تحصیلی داشتن شرایط زیر برای کار دانشجویی در دانشگاه الزامی است:

  • دانشجوی دوره های تمام وقت کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در
  • کالج ها، دانشگاه ها، مدارس فنی کانادا و CEGEP کبک
  • موسسات خصوصی کبک که تحت قوانین موسسات دولتی این استان اداره می شوند.
  • موسسات خصوصی و دولتی استان کبک که مدارک دیپلم مطالعات حرفه ای (DVS) و یا گواهی تخصص حرفه ای (AVS) را رائه میدهند.
  • موسسات آموزشی خصوصی در کانادا که تحت قوانین استانی مدارک معتبر کارشناسی و تحصیلات تکمیلی را ارائه می کنند.
  • ارائه شماره بیمه اجتماعی (SIN)
  • ویزای تحصیلی معتبر

نکته مهم در خصوص کارهای دانشجویی در کانادا این است که برخی از مشاغل در موسسات آموزش عالی همچون پروژه های تحقیقاتی جزو کار دانشجویی محسوب نمی شوند. بنابراین دانشجویان قبل از شروع به کار باید به این مسئله توجه داشته باشند.  کار در محیط دانشگاهی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مراکز اداری
  • هئیت علمی
  • سازمان دانشجویی
  • کسب و کار شخصی ( به طور مثال دانشجویان در کافه دانشگاه مشغول به کار می شوند)

سایت های پیدا کردن کار دانشجویی در کانادا

داشتن شغل پاره وقت برای دانشجویان بین الملل در کانادا یک راه بسیار خوب برای حمایت از تحصیل و زندگی آنها است. در جواب این سوال که دانشجویان بین الملل چگونه می توانند در کانادا کار پیدا کنند؟ باید گفت که روش های متعددی برای پیدا کردن کار دانشجویی در کانادا وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

جستجو در بورد مشاغل دانشگاه

بسیاری از موسسات آموزش عالی کانادا دارای پورتال های آنلاینی هستند که لیست فرصت های شغلی مختلف داخل دانشگاه، خارج از دانشگاه، دوره های کارآموزی، همکاری و فلوشیپ ها را منتشر می کنند. دانشجویان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به دپارتمان های مشاوره موسسه انتخابی خود مراجعه کنند و اطلاعات بیشتری در خصوص نحوه درخواست و موقعیت های شغلی کسب کنند.

سایت های کاریابی

دانشجویان از طریق سایت هایی همچون LinkedIn،  Glass Door، Charity Village  و  Canada Job Bankمی توانند بر اساس منطقه، موقعیت شغلی، شرکت و الزامات کاری، مشاغل دانشجویی در کانادا را جستجو کنند.

بانک RBC

بانک RBC طیف وسیعی از فرصت های شغلی برای دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های بانکداری و تکنولوژی ارائه می دهد.

انجمن های دانشگاهی

انجمن های دانشگاهی یکی از بهترین مکان ها برای شروع آشنایی با افراد مختلف و پیدا کردن مشاغل دانشجویی در کانادا است.

  • ارتباطات شخصی و حرفه ای

آشنایی با مردم، همکلاسی ها و پیدا کردن دوست گامی موثر در پیدا کردن شغل دانشجویی در کانادا از طریق افراد است.

موقعیت های شغلی برای دانشجویان در کانادا
موقعیت های شغلی برای دانشجویان در کانادا

نکات برقراری ارتباط با کارفرمای کانادایی

برای کار کردن در کانادا، توانایی برقراری ارتباط با کارفرمای کانادایی یک امر ضروری است. در ادامه با نکات برقراری ارتباط با کارفرمای کانادایی آشنا خواهید شد:

  • در اولین برخورد با کارفرمای کانادایی لبخند بزنید، دست بدهید و لباس مناسب بپوشید.
  • اطلاعات درست شخصی در خصوص میزان تجربه کار و یا مدارک آموزشی دریافت شده در اختیار کارفرما قرار دهید( در غیر این صورت غیر قابل اعتماد به نظر می رسید)
  • سعی کنید به تمام سوالات کارفرما پاسخ کوتاه و منطقی دهید. پاسخ ندادن به سوالات شما را انسانی با اعتماد به نفس پایین نشان می دهد.
  • در هنگام صحبت با کارفرما با او ارتباط چشمی برقرار کنید و سعی کنید کمتر به اطراف نگاه کنید.
  • از تمام دستورالعمل ها و نکات ارائه شده توسط کارفرما پیروی کنید.
  • به موقع سر کار حاضر شوید و سعی کنید هرگز در جلسات کاری غیبت نکنید.
  • داشتن ارتباط خوب با دیگر کارکنان شما را فردی مهربان نشان می دهد.
  • معمولا با کارفرما در محل کار کمی رسمی تر برخورد می شود، بنابراین به طرز صحبت کردن خود دقت کنید.

کار حین تحصیل در کانادا

بسیاری از دانشجویان بین الملل که در کالج ها و دانشگاه های کانادا تحصیل می کنند، تصمیم می گیرند به صورت نیمه وقت مشغول به کار شوند. برخی از آنها به دنبال مشاغلی می گردند که بعد از فارغ التحصیلی نیز بتوانند در آن کار کنند. دانشجویان به منظور کار در کانادا به مجوز کار نیاز دارند، در صورتی که دانشجویان بدون مجوز کار در این کشور مشغول به کار شوند، ممکن است مجبور به ترک کانادا باشند.

دانشجویان می توانند تا 20 ساعت در هفته کار کنند. آنها برای تکمیل این ساعتهای کاری تا زمانی که به شرایط مجوز تحصیل خود پایبند باشند، می توانند بیشتر از یک شغل داشته باشند. راه های زیادی برای کار کردن در کانادا در حین تحصیل وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:

  • کار در محیط دانشگاه
  • کار خارج از محیط دانشگاه
  • کارآموزی
  • قراردادهای همکاری

مشکلات مربوط به کار دانشجویی در کانادا

دلایل زیادی وجود دارد که دانشجویان بین الملل تصمیم می گیرند در زمان تحصیل در کانادا به صورت پاره وقت کار کنند. شاید می خواهند در هزینه ها صرفه جویی کنند یا کمک مالی برای خانواده خود باشند، یا شاید به این فکر می کنند که برای یادگیری مهارت های شغلی در آینده مفید است اما این همه قضیه نیست. شما در ابتدا یک دانشجو هستید که باید بیشتر زمان خود را برای یادگیری دروس بگذرانید و شانس خود را برای دریافت بورسیه های تحصیلی و یا تحصیل در دوره های بالاتر افزایش دهید.

از بزرگترین مشکلات مربوط به کار دانشجویی استرس و خستگی است. داشتن یک برنامه ریزی دقیق و اولویت بندی وظایف، کار آسانی نیست. دانشجویانی که مهارتهای مدیریت زمان خوبی دارند و می توانند تعادل بین کار و تحصیل را برقرار کنند، ممکن است برای کار دانشجویی در کانادا درخواست دهند، اما بسیاری از دانشجویان در این قضیه محتاط عمل می کنند. طبق آمار رسمی دولت کانادا، حدود 44 درصد دانشجویان بین الملل به صورت نیمه وقت کار می کنند و تعداد دانشجویان زن شاغل بیشتر از دانشجویان مردی است که کار می کنند.

از دیگر مشکلات مربوط به کار دانشجویی در کانادا، میزان درآمد پایین مشاغل پاره وقت در این کشور است. برای برخی از دانشجویان کار نیمه وقت به جای اینکه یک راه درآمد باشد، یک حواس پرتی از درس است؛ زیرا بیشتر حقوق آنها صرف حمل و نقل، وعده های غذایی و لباس کار می شود.

درآمد کار دانشجویی در کانادا
درآمد کار دانشجویی در کانادا

درآمد کار دانشجویی در کانادا

میزان درآمد کار دانشجویی در کانادا تا حد زیادی به ساعات کاری دانشجویان بستگی دارد. متوسط درآمد کار دانشجویی در کانادا 54.000 دلار در سال یا به عبارتی 27 دلار در هر ساعت است. با این حال دانشجویان بین المللی تازه وارد در کانادا حدود 44.000 دلار در سال درآمد دارند، در حالیکه درآمد دانشجویان سطح بالا تا 70.000 دلار در سال می رسد. در جدول زیر میزان درآمد کار دانشجویی در استان های مختلف کانادا ارائه شده است:

نام استانحداقل دستمزد ساعتیمیزان درآمد سالانه
آلبرتا15 دلار39.000 دلار
بریتیش کلمبیا14 دلار38.000 دلار
ساسکاچوان11 دلار36.000 دلار
مانیتوبا11 دلار37.000 دلار
انتاریو14 دلار35.000 دلار
کبک13 دلار37.000 دلار
نیوبرانزویک11 دلار38.000 دلار
نوا اسکوشیا12 دلار35.000 دلار
جزیره پرنس ادوارد12 دلار25.000 دلار
نیوفاندلند و لابرادور12 دلار24.000 دلار
یوکان13 دلار25.000 دلار
سرزمین های شمال غربی13 دلار45.000 دلار
نوناووت16 دلار53.000 دلار

 

اجازه کار همسر دانشجو در کانادا

دانشجویان بین الملل در کانادا که همسر یا شریک قانونی خود را به همراه دارند، ممکن است واجد شرایط دریافت مجوز کار آزاد (Open Work Permit) برای همسر خود باشند که به آنها اجازه می دهد تمام وقت در طول تحصیل در داخل یا خارج از دانشگاه کار کنند. مجوز کار آزاد یا همان اپن ورک پرمیت به همسر دانشجو در کانادا این امکان را می دهد که برای هر کارفرمایی کار کند. مدت اعتبار مجوز کار آزاد همسر دانشجو معمولا مشابه مدت زمان اعتبار ویزای دانشجویی است. در برخی از موارد، همسر دانشجو ملزم به ارائه مدارک و معاینات پزشکی برای اثبات سلامت جسمی است.

 

ارزیابی کار در کانادا

شما مجاز به کار در خارج از دانشگاه نیستید، اگر زبان انگلیسی یا فرانسوی را به عنوان زبان دوم تحصیل می کنید و یا در هر یک از دوره های آمادگی ثبت نام کرده اید. در این سناریو، شما باید برای ارزیابی از استخدام و توسعه اجتماعی کانادا ظاهر شوید. هنگامی که یک ارزیابی مثبت دریافت می کنید، می توانید برای اجازه و درخواست کار در خارج از محوطه دانشگاه درخواست بدهید. یک برنامه همکاری به عنوان یک برنامه آموزشی با یکپارچه در آموزش شغلی تعریف شده است.

برنامه های کارآموزی نیاز به تکمیل یک ترم یا دو دوره از تجربه کاری پس از اتمام دوره یا در طول تفکیک های تعیین شده بین ترم است. شرایط تحصیل و اعزام دانشجو به کانادا را مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) در اختیار شما قرار خواهند داد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده