شرایط تحصیل در بنگلادش

شرایط تحصیل در بنگلادش

یکی از شرایط عالی تحصیل در بنگلادش جهت دانشجویان بین المللی این است که در دانشگاه داکا تحصیل کنند،زیرا یکی از بهترین دانشگاه های حال حاضر بنگلادش می باشد.

شرایط اعزام دانشجو و تحصیل در بنگلادش

بنگلادش کشوری است که در جنوب آسیا در خلیج بنگلادش واقع شده است.بنگلادش یک کشور مسلمان با تاثیر ادیان هندو، بودا و مسیحی است.بنگلادش به خاطر زیبایی های طبیعی مشهور است. این کشور با داشتن گنج های بیشمار مثل sundar band, ، باتلاق بزرگ mangrove که در یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت شده، بازار cox، سواحل زیبا و خیره کننده ، رودخانه ها، کوه ها و آبشار های زیبا، مکان های باستانی بودایی و هندو که در سراسر کشور پراکنده شده است تحصیل در این کشور را به یک سفر هیجان انگیز تبدیل کرده است. بنگلادش با زمستان های ملایم و تابستان های گرمسیری با باران های موسمی،به خاطر آب و هوا نیز شناخته شده است.

این کشور از زمان استقلال از پاکستان در سال 1971 پیشرفت های قابل توجهی در زمینه های آموزش جهانی، خود کفایی در تولید، بهبود مراقبت های بهداشتی داشته است. تحصیل در بنگلادش به خاطر تاریخ پویا و تغییر شکل ساختار آن به مکانی جالب برای تحصیل در خارج از کشور تبدیل شده است.آموزش عالی در بنگلادش بر روی مطالعات عمومی،مطالعات کسب و کار، مهندسی،پزشکی و تکنولوژی تمرکز دارد.البته چندین رشته دیگر وجود دارد اما تمرکز بر روی این رشته ها بیشتر است. سیستم آموزشی بنگلادش به سه نوع دانشگاه تقسیم می شود:

  • دانشگاه های دولتی عمومی
  • دانشگاه های بخش خصوصی
  • دانشگاه های بین المللی که توسط سازمان های بین المللی اعتبار دهی می شوند.

در گذشته سیستم آمورش عالی بنگلادش تنها به دولت تعلق داشت،اما در سالهای اخیر موسسات خصوصی تاسیس شده اند تا تحصیلات عالی برای شهروندان بنگلادشی و همچنین دانشجویان بین المللی فراهم کنند.بنگلادش دارای یک سازمان نظارتی است که بر 34 دانشگاه عمومی و 60 دانشگاه خصوصی نظارت میکند.هدف اصلی این سازمان اطمینان حاصل کردن از کیفیت آموزشی و حفظ کرامت دانشجویان است. دانشجویانی که مایل هستند در بنگلادش تحصیل کنند برای واجد شرایط بودن ویزای دانشجویی باید یک نامه حمایت شخصی در کشور اصلی خود به همراه مدارک حساب بانکی که نشان دهنده توانای های پرداخت هزینه هاست فراهم کنند . این امر برای دولت بنگلادش بسیار مهم است.

آموزش در دانشگاه های بنگلادش

تحصیل در بنگلادش لیسانس و کارشناسی ارشد

دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد در بنگلادش توسط دانشگاه ها و کالج ها ارائه میشود.دوره های لیسانس بین سه تا چهار سال است و در بعضی موارد مثل پزشکی و معماری هفت سال است.دوره های کارشناسی در یک محیط آموزشی هیجان انگیز با اهداف فراگیری کار عملی و تعامل دانشجویی ارائه میشود.مدارک لازم برای ورود به دانشگاه های بنگلادش برای دوره کارشناسی بسته به دانشگاه انتخابی متفاوت است.
دوره کارشناسی ارشد برای تکمیل تحصیلات دوره کارشناسی است.دانشجویان برای تکمیل دانش خود در یک موضوع خاص یا ترقی در شغل وارد دوره کارشناسی ارشد می شوند. دوره های کارشناسی ارشد در رشته های علوم کامپیوتر، مدیریت بانک،تهیه خدمات مدیریتی از برنامه های برتر کارشناسی ارشد است.دوره های کارشناسی ارشد معمولا دو ساله است و داشتن مدرک لیسانس و آگاهی لازم از زبان انگلیسی از الزامات این دوره است.البته نیاز ها برای ورود به دانشگاه های بنگلادش بسته به دوره مورد نظر و دانشگاه متفاوت است. اگر مطمئن نیستید که شرایط لازم برای تحصیل در دانشگاه مورد نظر را دارید میتوانید سایت رسمی دانشگاه خود را بررسی کنید.

تحصیل در بنگلادش دکترا

دوره دکتری در بنگلادش یک انتخاب برای دانش آموزانی است که مایل به تحصیل به صورت اکادمی و تحقیقی با هم هستند. این دوره بالاترین درجه در بسیاری از زمینه های تحصیلی است و نیاز به مطالعه زیادی دارد. دوره های دکتری نیاز به یک مدرک کارشناسی ارشد در یک زمینه مرتبط و ارائه اهداف تحقیقاتی و آگاهی لازم از زبان انگلیسی دارند. دوره دکتری بسته به رشته تحصیلی متفاوت است به طور مثال دکتری فلسفه در بنگلادش بین سه تا ده سال است.

دانشگاه chittagong و دانشگاه dhaka از جمله دانشگاه هایی هستند که دانشجویان خارجی میتوانند دوره های دکتری را در آنها بگذرانند.
باید توجه داشت که مدارک دکتری که توسط دانشگاه های خصوصی در بنگلادش ارائه می شود توسط دولت این کشور به رسمیت شناخته نشده است. دولت می گوید هیچ دانشگاه خصوصی در بنگلادش مجاز به اعطای درجه دکتری نیست.

دانشگاه های معتبر بنگلادش

  • دانشگاه BUET: دانشگاه BUET دانشگاه تکنولوژی و مهندسی در بنگلادش است . بسیار واضح است که دانشگاه BUET یک دانشگاه درجه یک است زیرا فقط دانشجویان سخت کوش و با استعداد شانس تحصیل در این دانشگاه را دارند. دانشگاهBUET یک دانشگاه عمومی است و در سراسر جهان به خوبی شناخته شده است.
  • دانشگاه IBA: دانشگاه IBA یک موسسه مدیریت کسب و کار است و جز دانشگاه های عمومی است و دانشجویان با استعداد میتوانند در ان تحصیل کنند و هزینه تحصیل در ان بسیار پایین است.
  • دانشگاه Daka: این دانشگاه معمولا با عنوان DU شناخته میشود و بهترین دانشگاه در بنگلادش است. دانشگاه DAKA به عنوان قدیمی ترین دانشگاه بنگلادش دارای فهرستی از فارغ التحصیلان معروف از جمله محمد یونس برنده جایزه نوبل و شیخ محمد رحمان حسین رییس جمهور بنگلادش است.
  • دانشگاه KVET: دانشگاه تکنولوژی و مهندسی KHULNA است و یکی از بهترین دانشگاه های مهندسی در بنگلادش است. دانشگاه KUET یک دانشگاه عمومی است و هزینه تحصیل در ان بسیار پایین است.
  • دانشگاه IUT: این دانشگاه یک دانشگاه شناخته شده در سراسر جهان است و یک دانشگاه اسلامی در زمینه تکنولوژی است و به عنوان یکی از رقابتی ترین دانشگاه های بنگلادش شناخته میشود و در GAZIPUR قرار دارد.
  • دانشگاه JAHANGURNAGAR: این دانشگاه در savat upazila قرار دارو و یک دانشگاه عمومی است . هزینه تحصیل در این دانشگاه بسیار کم است و ورود به این دانشگاه دشوار است.
  • دانشگاه CHITTAGONG: این دانشگاه دد چیتاتونگ قرار دارد و دوره های مختلف تحصیلی را ارایه می کند.
  • دانشگاه BUP: این دانشگاه در بنگلادش قرار دادد و در زمینه مدیریتی بسیار معروف است.
  • دانشگاه CUET: دانشگاه CUET بخش تکنولوژی و مهندسی دانشگاه CHITTAGONG است و یک دانشگاه عمومی است.
  • دانشگاه BRAC: یک دانشگاه خصوصی است که در داکا قرار دارد و و به عنوان بهترین دانشگاه خصوصی بنگلادش شناخته می شود. هزینه تحصیل در ان بسیار بالاست اما پذیرش در این دانشگاه آسان است . این دانشگاه در سراسر جهان شناخته شده است.

هزینه تحصیل در بنگلادش

هزینه تحصیل در بنگلادش نسبت به دانشگاه انتخابی و دوره تحصیلی متفاوت است. در زیر چند نمونه از هزینه تحصیل در دانشگاه های بنگلادش ذکر شده است.
هزینه تحصیل در دوره کارشناسی برای دانشجویان بین الملل در دانشگاه ملی بنگلادش 1.000 دلار امریکا است.
هزینه تحصیل در دوره کارشناسی برای دانشجویان بین الملل در دانشگاه داکا بین 1.000 تا 2500 دلار است و در دوره کارشناسی بین 2500 تا 1.000 دلار است.
هزینه تحصیل در دانشگاه مهندسی و تکنولوژی بنگلادش در دوره کارشناسی 1.000 دلار است.
هزینه تحصیل در دانشگاه بین المللی امریکا در بنگلادش در دوره کارشناسی 1.000 تا 2.500 دلار و در دوره کارشناسی ارشد 1.000 تا 2.500 دلار است.
هزینه تحصیل در دانشگاه chittagong در دوره کارشناسی برای دانشجویان بین الملل 1.000 دلار است.
اکثر دانشگاه های بنگلادش خوابگاه هایی در اختیار دانشجویان قرار میدهند. دانشجویانی که می خواهند در بیرون از محوطه دانشگاه آپارتمان اجاره کنند هزینه اجاره به همراه خدماتی که ارایه می شود 128 دلار در ماه است. هزینه های غذا در بنگلادش تقریبا 67 دلار تخمین زده شده است.

شرایط اخذ ویزای دانشجویی و تحصیلی بنگلادش

اکثر شهروندان کشورهای خارجی برای ورود به بنگلادش به یک ویزای معتبر نیاز دارند . نوع ویزا و مدت زمان اقامت توسط وزارت مشخص و تایید میشود. نوع ویزا به هدف سفر، طول اقامت و توافقنامه های دو طرفه امضا شده با کشورهای خارجی متفاوت است. برای ویزای دانشجویی باید مدارک زیر را به سفارت بنگلادش ارسال کنید.

مدارک مورد نیاز ویزای دانشجویی بنگلادش

  • یک کپی از فرم پر شده درخواست ویزا
  • یک کپی از عکس اخیر( 37×37)
  • پاسپورت معتبر( حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد)
  • مدارک پرداخت هزینه های ویزای درخواستی
  • نامه از موسسه آموزشی
  • گواهی پرداخت بدهی بانکی

در نهایت موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) از بهترین موسسات حقوقی کشور آماده پاسخگوی تلفنی و حضوری در جهت هزینه زندگی بنگلادش و همچنین کلیه امور تابعیت و اقامت بنگلادش و دیگر کشورها می باشد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده