زندگی در آلمان برای مهاجران

زندگی در آلمان برای مهاجران

آلمان یکی از کشورهای توسعه یافته در اروپا است که دارای اقتصاد قوی و میزان رفاه بالا برای ساکنینش می باشد. در میان کشورهای اروپا آلمان توانسته میزان رفاه را بیش از حد میانگین سازمان شاخص های کیفیت زندگی در اروپا فراهم کند. این مقاله که به کوشش موسسه اصطهباناتی گردآوری شده به بررسی شرایط و کیفیت زندگی برای مهاجران در آلمان، مهارت زبانی مورد نیاز مهاجران، مالیات و بازار کار برای خارجی ها در آلمان پرداخته است. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین موسسه اصطهباناتی در شهرهای تهران، شیراز، مشهد، اصفهان و تبریز تماس حاصل کنید.

کیفیت زندگی برای مهاجران در آلمان

آلمان در بسیاری از اقدامات رفاهی نسبت به سایر کشورها در شاخص زندگی بهتر عمل کرده است. آلمان از نظر میانگین تحصیلات و مهارت ها، تعادل زندگی کار، شغل و درآمد، ثروت، کیفیت محیط زیست، ارتباطات اجتماعی، وضعیت بهداشتی، تعامل مدنی، مسکن، امنیت شخصی و رفاه ذهنی بالاترین سطح را دارد.پول، گرچه نمی تواند شادی بخرد اما وسیله مهمی برای دستیابی به سطح زندگی بالاتر است. در آلمان متوسط درآمد ماهانه خانوار34297 دلار در سال است که بالاتر از میانگین OECD 33604 دلار در سال است. اما بین ثروتمندان و فقیرترین کشور شکاف قابل توجهی وجود دارد. 20٪ بالای جمعیت تقریباً پنج برابر 20٪ پایین درآمد کسب می کنند.از نظر اشتغال، حدود 75٪ از افراد 15 تا 64 ساله در آلمان شغل دارند، بالاتر از میانگین اشتغال OECD 68٪. حدود 79٪ از مردان در مقایسه با 72٪ از زنان مشغول کار با حقوق هستند. در آلمان، بیش از 4٪ از کارمندان ساعات بسیار طولانی کار می کنند، به طور قابل توجهی کمتر از میانگین 11٪ OECD، 6٪ از آقایان ساعات بسیار طولانی در مقایسه با فقط 2٪ از زنان کار می کنند.آموزش و مهارت های خوب ملزومات مهمی برای یافتن شغل است. در آلمان 87٪ از بزرگسالان 25-64 ساله تحصیلات متوسطه بالاتر را گذرانده اند، بیشتر از میانگین OECD 78٪است. این حقیقت آقایان نسبت به زنان است، زیرا 88٪ از مردان در مقایسه با 85٪ از زنان دبیرستان را با موفقیت گذرانده اند. از نظر کیفیت سیستم آموزشی خود، میانگین دانش آموزان نمره 508 در ریاضیات و علوم را در برنامه OECD برای ارزیابی دانشجویان بین المللی (PISA) کسب کرده اند. این نمره بالاتر از میانگین 486، OECD است. اگرچه در بسیاری از کشورهای عضو OECD دختران از پسران بهتر عمل می کنند، اما در آلمان پسران 2 امتیاز بالاتر از دختران هستند.از نظر سلامتی، امید به زندگی در بدو تولد در آلمان 81 سال است که یک سال بیشتر از میانگین 80 سال OECD است. امید به زندگی زنان 84 سال است، در مقایسه با مردان 79 سال است. سطح PM2.5 اتمسفر – ذرات آلاینده هوا به اندازه كوچك برای ورود و ایجاد آسیب به ریه ها 14.0 میكروگرم در مترمكعب است، اندكی بالاتر از میانگین OECD 13.9 می باشد. آلمان از نظر کیفیت آب عملکرد خوبی دارد، زیرا 91 درصد مردم می گویند که از کیفیت آب خود راضی هستند، بیش از میانگین 81 درصد OECD عمل کرده است.

کیفیت زندگی برای مهاجران در آلمان
کیفیت زندگی برای مهاجران در آلمان

بازار کار برای مهاجران در آلمان

برای بسیاری از خارجی ها، آلمان شرایط کار شگفت انگیزی دارد. کارمندان آلمانی از برخی از بالاترین حقوق در جهان، مزایای سخاوتمندانه و حمایت از شغل تحت نظارت دولت برخوردار می شوند. در برخی از صنایع، ساعت کار به 35 ساعت در هفته کاهش یافته است. در کنار این، از طولانی ترین تعطیلات در اتحادیه اروپا برخوردار است و در مجموع 40 روز از تعطیلات سالانه توافق شده و تعطیلات عمومی را شامل می شود. این کشور همچنین نسبت به بسیاری از همتایان اروپایی و غربی خود در طول رکود اقتصادی جهانی بسیار بهتر عمل کرده است. از ژوئیه 2013، نرخ بیکاری 6.8٪ است، چیزی که تقریباً نیمی از میانگین 12.1٪ اروپا می باشد.اختلافات منطقه ای زیادی در بازار کار آلمان وجود دارد. سطح اشتغال در غرب آلمان نسبت به شرق بالاتر است (به استثنای برلین و جنوب جمهوری دموکراتیک آلمان سابق). بیکاری عموماً در مناطق روستایی نسبت به شهرها رواج دارد. صنایع سنگین سنتی آلمان مانند معدن، ساخت و ساز و کشتی سازی از بیکاری ساختاری بالایی برخوردار هستند، در حالی که مشاغل در صنایع خدماتی بسیار زیاد هستند.

بازار کار برای مهاجران در آلمان
بازار کار برای مهاجران در آلمان

اگر زبان انگلیسی را به طور کامل بلد هستید، انتظار نداشته باشید که این یک مزیت بزرگ در بازار کار آلمان (البته غیر از تدریس) باشد. بیشتر آلمانی ها انگلیسی را در مدرسه تحصیل می کنند، بنابراین شغل هایی که به این مهارت نیاز دارند، کاندیداهای کافی دارند (گرچه انتظار ندارید همه آلمانی ها مسلط به انگلیسی صحبت کنند، زیرا این مورد نیست). زبان های غیر از انگلیسی اغلب می توانند یک مزیت باشند، زیرا آلمان یکی از بزرگترین صادرکنندگان جهان است. تقاضا برای مهارت های زبانی “عجیب و غریب” به ویژه برخی از زبان های آسیایی وجود دارد.مانند هر کشور خارجی، صحبت کردن به زبان محلی امری ضروری است. بدیهی است که محیط در یک شرکت چند ملیتی، در مقایسه با یک شرکت کوچک خانوادگی، احتمالاً مناسب خارجی ها خواهد بود. این را در هنگام جستجوی کار به خاطر بسپارید. برای متخصصان، عملیات شرکت های بزرگ خارجی یا مناطق بین المللی شرکتهای بسیار بزرگ ممکن است اهداف امیدوارکننده باشد.طیف قابل توجهی از مشاغل در آلمان تنظیم می شود که بسیاری از مشاغل نیاز به صلاحیت رسمی دارند. این کشور دارای سیستم کارآموزی است که به اکثر کارگران جوان نیاز دارد که قبل از ورود به بازار کار واقعی، یک دوره آموزش 3 – 2 ساله را پشت سر بگذارند، که تضمین می کند آنها تجربه را در کار دارند. برای خارجی ها این بدان معنی است که شما ممکن است از کار در شغلی که در کشور خود تجربه داشتید، بازداشته شوید. برق، تکنسین رایانه، و غیره اگر صلاحیت رسمی (مانند پزشکان، معلمان و پرستاران و غیره) را دارید، لازم است توسط یک مقام صالح آلمانی (معمولاً یک انجمن صنفی، تجارت یا انجمن حرفه ای) تأیید شود.

مالیات برای مهاجران در آلمان

مهاجران ساکن آلمان می توانند تحت تأثیر مالیات آلمان قرار بگیرند، خصوصاً اگر درآمدشان منبع آلمانی داشته باشند. سیستم مالیاتی آلمان شبیه به ساختار سایر کشورهای غربی است. شما در طول سال مالیات بر درآمد پرداخت می کنید، معمولاً با کارفرمایانی که از هر چک کارمزد مالیات می گیرند. تنظیمات پس از آن در پایان سال انجام می شود که احتمال دارد تحت یا اضافه پرداخت ها ممکن باشد.برای سال 2020 درآمدی که مشمول مالیات نمی باشد کمتر از 9169 یورو برای یک فرد مجرد و (18388 یورو برای یک زوج متاهل) می باشد. درآمدها تا 55960 یورو برای یک فرد مجرد و (119،220 یورو برای یک زوج) پس از آن با نرخی که به تدریج از 14٪ به 42٪ افزایش می یابد مالیات می گیرد. درآمدهای حاصل از 55.961 یورو (111.922 یورو) تا 265.326 یورو (530،652 یورو برای زوج ها) باید 42٪ مالیات پرداخت شود. درآمد بیش از 265،327 یورو برای یک فرد متعهد و 530،654 یورو برای یک زوج متاهل با 45٪ مالیات درآمد همراه است.علاوه بر این، “هزینه همبستگی” 5.5٪ از مالیات، برای پوشش هزینه های مداوم برای ادغام ایالات آلمان شرقی سابق نیز وجود دارد.

(خبر خوب: با شروع سال 2021 “هزینه همبستگی” برای 90٪ مودیان مالیاتی از بین می رود)

مانند بسیاری از کشورهای دیگر، آلمان مجاز به انواع کسورات است که می تواند درآمد مشمول مالیات را کاهش دهد. کسر برای شرایطی مانند کودکان زیر 18 سال (یا زیر 27 سال که هنوز تحصیل می کنند و بدون درآمد هستند)، حق بیمه مشخص شده، کمک های خیریه و سیاسی به نهادهای آلمانی تا حدود معینی و هزینه های خارق العاده غیرقابل اجتناب بالاتر از حد مشخص(مانند بیماری )کسری بابت جبران خسارت نیز برای چهار برنامه اجتماعی انجام می شود: بازنشستگی، بیکاری، بیمه درمانی و مراقبت های طولانی مدت پرستاری. پرداخت این برنامه ها به طور عادی توسط کارفرما و کارگر انجام می شود. سهم کارفرمایان به عنوان درآمد مشمول مالیات برای کارمند در نظر گرفته نمی شود و بخشی از حقوق کارمند تا یک حد معین کسر مالیات می شود.

 

زبان مورد نیاز مهاجران درآلمان

در آلمان به زبان آلمانی صحبت می کنند. البته آنها به زبانهای دیگری مانند انگلیسی صحبت می کنند، اما برای اینکه در یک کشور جا بیوفتید، بهتر است حداقل مهارت های اساسی زبان را داشته باشید. یادگیری بقیه آن بسیار دشوار است زیرا قوانین دستور زبان آلمانی چالش برانگیز است، اما هر شهری که در آن زندگی می کنید، یک آموزشگاه زبان وجود خواهد داشت که دوره های آموزش زبان آلمانی را ارائه می دهد.بیش از 95٪ از ساکنان آلمان به زبان آلمانی صحبت می کنند، خواه آلمانی استاندارد باشد یا هر یک از لهجه های آن. با این حال، دولت آلمان چهار زبان اقلیت، یعنی صربهای بالا و پایین، رومانی، دانمارکی و همچنین شمال و Saterland فریزی را به رسمیت شناخته است.به دلیل تعداد زیاد مهاجرت، زبانهایی نیز وجود دارد که توسط تعداد قابل توجهی از جوامع به زبانهای ترکی، کردی ، روسی ، یونانی صحبت می شود. آلبانیایی، لهستانی و غیره نیز درصد کمی را تشکیل می دهند. اما دقت داشته باشید که آلمانی ها بر زبان خود تعصب دارند و ممکن است در بسیاری از شرایط شما مجبور به آلمانی صحبت کردن باشید حتی در صورتی که اطرافیان شما آلمانی بلد باشند.

زبان مورد نیاز مهاجران درآلمان
زبان مورد نیاز مهاجران درآلمان

با مطالعه مطالب بالا با وضعیت بازار کار برای مهاجران در آلمان و همچنین میزان مالیات پرداختی در صورت کسب درآمد آشنا شدید همچنین از میزان کیفیت زندگی در تمامی ابعاد و زبان مورد نیاز برای زندگی در آلمان آگاهی کسب کردید. برای راهنمایی در ارتباط با راه های مهاجرت به آلمان می توانید با مشاورین موسسه اصطهباناتی در شهرهای تهران، شیراز، مشهد، تبریز و اصفهان تماس حاصل کنید.

سوالات متداول در مورد زندگی در آلمان برای مهاجران

1- آیا آلمان مکان مناسبی برای زندگی است؟

سطح پایین تبعیض، سطح بالای نوآوری، زیرساختهای عالی انسانی و سرمایه (جاده ها، مراقبت های بهداشتی)، فرصت های کاری عالی، تعادل عالی کار / زندگی تمام چیزهایی است که آلمان را به مکان خوبی برای زندگی تبدیل می کند.

2- هزینه زندگی در آلمان چقدر است؟

به طور متوسط برای تأمین هزینه های زندگی خود در آلمان به 853 یورو در ماه (حدود 957 دلار آمریکا) یا 10.236 یورو در سال (حدود 11484 دلار آمریکا) نیاز دارید. قیمت غذا، اقامت، قبض، لباس و سرگرمی اساساً مطابق با میانگین اتحادیه اروپا است.

3- آیا می توان بدون صحبت به زبان آلمانی شغلی در آلمان بدست آورد؟

از لحاظ نظری یافتن شغل بدون صحبت کردن به زبان آلمانی امكان پذیر است، اما بیشتر كارها به مهارت های زبان آلمانی نیاز دارند. هیچ ویزای کاری الزامی بر مهارت زبان آلمانی ندارد اما زندگی روزمره بدون توانایی زبان آلمانی دشوار خواهد بود.

4- آیا کار پیدا کردن در آلمان آسان است؟

آلمان دارای بزرگترین اقتصاد اروپا و پنجمین کشور بزرگ در جهان است، بنابراین در آلمان شغل های زیادی برای افراد خارجی با مهارت های خاص وجود دارد، اگرچه کارهای نیمه وقت نیز به راحتی پیدا می شود.

5- چگونه می توان در آلمان زندگی و کار کرد؟

کلیه افرادی که مایل به استخدام کار در آلمان هستند می توانند مجوز اقامت را به صورت ویزا دریافت کنند. اجازه اقامت (“Aufenthaltserlaubnis”) فقط به شما اجازه می دهد تا در صورت پیدا کردن کار در آلمان بمانید.

6- فرهنگ آلمان چیست؟

فرهنگ آلمان کل جهان آلمانی زبان را فرا گرفته است. فرهنگ در آلمان توسط جریان های مهم فکری و مردمی در اروپا شکل گرفته است، چه مذهبی و چه سکولار. از لحاظ تاریخی، آلمان را Das Land der Dichter und Denker (کشور شاعران و اندیشمندان) می نامند.

7- آیا مهاجرت به آلمان آسان است؟

طبق تخمین سازمان ملل، از سال 2017، 12.165.083 نفر ساكن در آلمان مهاجر هستند، یا حدود 14.8٪ از جمعیت آلمان.در آوریل 2012، قانون اروپا برای بلو کارت در آلمان اجرا شد و برای اشخاص دارای مهارت بسیار ماهر امکان دسترسی آسانتر به کار و زندگی در آلمان را فراهم می کند.

8- آیا تحصیا در آلمان برای مهاجران رایگان اس؟

بله، تحصیل در آلمان برای تمامی افراد و حتی مهاجران تقریبا رایگان می باشد.

9- امنیت برای مهاجران در آلمان وجود دارد؟

آلمان یکی از کشور های دارای امنیت بالا و میزان بسیار پایین از تبعیض نژادی می باشد که سبب می شود تا مهاجران به راحتی زندگی کنند.

10- میزان مالیات در آلمان چقدر است؟

میزان مالیات پلکانی باده و در درآمدهای مختلف، متفاوت است اما سقف آن 45% می باشد.

11- زبان مورد نیاز مهاجران در آلمان چیست؟

95% مردم در آلمان به زبان آلمانی صحبت می کنند پس شما باید در این زبان مهارت خاصی داشته باشید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده