فیلیپین که به مدت چندین سال تحت استعمار امریکا قرار داشت، سیستم آموزشی خود را از ایالات متحده امریکا به ارث برده است، و مدرک پزشکی را در دانشگاه های پزشکی خود بجای MBBS ارائه می دهد. بالغ بر 10000 دانشجوی خارجی از کشورهای گوناگون در دانشگاه های فیلیپین ثبت نام می کنند چرا که این دانشگاه ها از منظر بین المللی بسیار معروف است. در ادامه مقاله از موسسه حقوقی توسعه گران مهر راه های اخذ پذیرش تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کشور فیلیپین را بررسی میکنیم.

دانشگاه های پزشکی کشور فیلیپین

  1. دانشگاه رامون شرقی ماگسایسای
  2. سازمان مدرسه پزشکی داوائو
  3. دانشگاه سنت لوئیس
  4. دانشگاه خاویر
  5. دانشگاه سیلیمن
  6. دانشگاه مانیلا در فیلیپین
  7. دانشگاه مرکزی فیلیپین
  8. دانشگاه سیستم حفاظتی پرپچوال DALTA در لاس پیناس
  9. دانشگاه سنت لاسل
  10. سازمان دانشکده پزشکی نیکانور ریس در شرق دور
  11. کالج پزشکان ایلویلو
  12. کالج امیلیو آگوینالدو
  13. سازمان دانشگاه آنجلز
  14. دانشگاه شهر مانیل
  15. دانشگاه پزشکان سبو
  16. موسسه علوم سلامت و پزشکی دِ لا سل
  17. سازمان دانشگاه ویرجن میلاگروسا
  18. دانشگاه مرکزی مانیلا
  19. کالج بروکنشیر
  20. دانشگاه ادونتیست ( ماجراجو ) فیلیپین
  21. دانشگاه سنترو اسکولار
  22. دانشگاه نیو ارا
  23. دانشگاه واسایاس-کالج پزشکی گولاس
  24. دانشگاه آتنئو در مانیلا
  25. دانشگاه فیلیپین شمالی وگان
  26. دانشگاه ایالتی آگایان-محوطه دانشگاه کاریگ
  27. کالج پزشکی سنت لوک-یادگار ویلیام کاشا
  28. دانشگاه سنت پائول فیلیپین
  29. دانشگاه ایلتی میندانائو-محوطه اصلی
  30. موسسه پزشکی سبو
امتحان ورودی پزشکی فیلیپین
امتحان ورودی پزشکی فیلیپین

امتحان ورودی پزشکی فیلیپین

آزمون سراسری ورودی پزشکی یا NMAT در کشور فیلیپین، یک آزمون کشوریست که یکی از پیش نیازهای پذیرش از دانشگاه های پزشکی فیلیپین به شمار می رود. به بیانی دیگر، آزمون سراسری ورودی پزشکی یا NMAT ابزاریست که به منظور تقویت و توسعه فرآیند انتخاب دانشجویانی که قصد تحصیل در یکی از دانشگاه های پزشکی کشور فیلیپین را دارند، طراحی و اجرا شده است.

این آزمون دو بار در سال برگزار می شود: اوایل سال ( به عنوان مثال در ماه می و یا آوریل) و یک بار اواخر سال ( ماه نوامبر و یا دسامبر ). تاریخ این آزمون ها هم در داخل کشور فیلیپین و هم در خارج از این کشور توسط CHED و CEM مشخص و اعلام میشود. دانشگاه های پزشکی کشور فیلیپین به منظور کمک به دانشجویان بین المللی ای که قصد تحصیل در این رشته را دارند، دوره های آموزشی ای برگزار می کند که با شرکت در آنها متقاضیان می توانند بدون هیچ مشکلی در آزمون سراسری ورودی پزشکی یا NMAT پذیرفته شوند.

NMAT برای خاتمه دادن به نگرانی هایی که همیشه در خصوص شناسایی داوطلبان توانمند و شایسته تحصیل در این رشته وجود داشت، ایجاد شد. هدف از این آزمون بهبود کیفیت آموزش پزشکی در کشور فیلیپین بود. چرا که پس از ارزیابی دانشجویان و در نظر گرفتن پتانسیل های آنها، که برای موفقیت در رشته پزشکی لازم و ضروریست، میتوان حرفه پزشکی را در این کشور تقویت کرد و به سطح جدیدی از حرفه ای بودن دست خواهند یافت.

نمره ای که دانشجو در این آزمون کسب می کند، اطلاعات کافی و معتبری را در اختیار دانشگاه قرار میدهد چرا که این آزمون با دقت دانشجویان را قبل از پذیرش در کالج های پزشکی ارزیابی میکند. برای اخذ پذیرش در بهترین کالج های پزشکی کشور فیلیپین، دانشجویان تشویق می شوند که عملکرد خوبی در آزمون سراسری ورودی پزشکی یا NMAT از خود نشان دهند و بهترین نمره ممکن را در این آزمون کسب کنند. تنها دانشجویانی که مقطع دبیرستان خود را به اتمام رسانده اند و یا در حال فارغ التحصیلی از دبیرستان هستند ( تا آخر سال تحصیلی جاری) می توانند در آزمون NMAT شرکت کنند.

پس از اتمام 12 سال تحصیل در دبیرستان، متقاضی می بایست در یک دوره کارشناسی علوم ثبت نام کند که شرکت در این دوره، بسته به دانشگاه مدنظر، بین 10 ماه تا 2 سال طول خواهد کشید. پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان می توانید در آزمون شرکت کرده و پس از تکمیل دوره کارشناسی علوم خود در رشته پزشکی به تحصیل مشغول شوید. در اصل، داشتن مدرک کارشناسی علوم برای اخذ پذیرش در دانشگاه های پزشکی این کشور اجباریست. با این وجود، در برخی از دانشگاه های کشور فیلیپین، در صورتی که در همان دانشگاه دوره کارشناسی علوم خود را گذرانده باشید و در آزمون NMAT حداقل نمره لازم 40 درصد را اخذ نکرده باشید، دانشگاه به شما این فرصت را می دهد که در رشته پزشکی شرکت کنید اما این تنها در صورتی اتفاق می افتد و مدرک دکتری پزشکی به شمار داده میشود که بتوانید حداقل 40 درصد از نمره آزمون NMAT را کسب کنید.

شرایط تحصیل پزشکی فیلیپین

تحصیل در رشته پزشکی در کشور 5 سال طول میکشد. هدف از این رشته آموزش موارد ضروری به دانشجویان برای کار به عنوان پزشک در آینده است. این رشته شامل سه سال دروس آکادمیک، یک سال کار به عنوان دستیار در کلینیک و یک سال کارآموزی پس از فارغ التحصیلی می شود. در سال اول تحصیل، دروسی که در برنامه کلاسی شما گنجانده شده اند شامل دروس علوم ابتدایی مانند اناتومی بدن انسان و فیزیولوژی، بیوشیمی، داروهای پیشگیری، سلامت جوامع، روانکاوی و فعالیت پزشکی 1 میشود.

بر اساس شرایط تحصیل پزشکی در فیلیپین در سال دوم مفاهیم پایه مانند پاتولوژی، میکروبیولوژی، انگل شناسی، داروشناسی، دارو و جراحی، روانکاوی 2، و اقتصاد پزشکی آشنا خواهید شد. سال سوم تحصیل در رشته پزشکی صرف آموزش مواردی مانند نحوه برخورد با بیماری هایی که حین کار با آنها برخورد خواهید کرد و موارد نادر میشود. همچنین بر مباحثی مانند پاتوفیزیولوژی، تجهیزات پزشکی، رویکردهای تشخیص بیماری و مدیریت بیماری تاکید بیشتری صورت میگیرد. سال آخر تحصیل در رشته پزشکی در بیمارستان ها و به صورت عملی سپری خواهد شد.

دو سال اول تحصیل، در کلاس های درس سپری شده و از طریق پروژکتور و کامپیوتر و با نشان دادن فیلم و اسلاید و همچنین کار آزمایشگاهی و بحث های گروهی مباحث لازم به دانشجویان آموزش داده میشود. در سال سوم و چهارم دانشجویان شروع به ویزیت بیمار در شرایط واقعی بیمارستان می کنند. دانشجویان طی این دو سال در بخش های مختلف بیمارستان به صورت چرخشی فعالیت خواهند مرد و در هر یک از بخشهای پزشکی داخلی، جراحی، زنان و زایمان، و اطفال دو ماه خدمت می کنند و در سایر بخش ها با نظارت پزشکی دیگر چند هفته را سپری خواهند کرد. پس از اتمام این مرحله، دانشجویان به صورت دوره ای مورد ارزیابی قرار میگیرند و عملکرد آنها سنجیده می شود. برای اخذ مدرک دکتری پزشکی ممکن است لازم باشد در اواخر دوره، یک پایان نامه ارائه دهید و از آن دفاع کنید. این پایان نامه میتواند یک پروژه پژوهشی مستقل و یا فعالیت حرفه ای و عملی سوپروایزر شده باشد.

بازار کار پزشکی در فیلیپین
بازار کار پزشکی در فیلیپین

بازار کار پزشکی در فیلیپین

در حال حاضر پزشکانی که پروانه فعالیت دارند در کشور فیلیپین بسیار مورد نیاز هستند و در آینده نیز این میزان از تقاضا ادامه خواهد یافت. علت این امر موارد زیر است:

بالا بودن هزینه های تحصیل در رشته پزشکی

برخلاف سایر کشورها که دولت هزینه های آموزش دانشگاه را بر عهده میگیرند، بهترین دانشگاه های عمومی کشور فیلیپین تنها به تعدادی از دانشجویان بورسیه اعطا میکند. بسیاری از افراد علاقه مند به رشته پزشکی به خاطر هزینه های تحصیل در این رشته و مدت زمانی که تحصیل پزشکی و مشغول شدن به کار در زمینه این رشته طول میکشد از تحصیل در آن خودداری می کنند. بنابراین کم شدن تعداد پزشکان باعث می شود که میزان تقاضا برای پزشکان حاذق بسیار بالا باشد.

فرار مغز ها

در کشور فیلیپین خبرهایی مبنی بر کار کردن پزشکان به عنوان پرستار در سایر کشورها به منظور بهره مندی از حقوقی بالاتر به گوش میرسد. کم بودن فرصت های شغلی ای که درآمد خوبی برای پزشکان داشته باشد باعث شده است که فارغ التحصیلان رشته پزشکی به فکر به کار گرفتن مهارت های خود در سایر کشورها بیفتند و در نهایت همانجا ساکن شده و در نتیجه تعداد کمی از همکاران خود را در فیلیپین باقی بگذارند.

نامتناسب بودن توزیع

طبق گزارشات انجمن پزشکی فیلیپین، در حال حاضر 130000 پزشک در این کشور وجود دارد اما تنها 70000 نفر از آنها در این زمینه مشغول کارند. متاسفانه بیشتر پزشکانی که در زمینه رشته خود فعال بوده اند یا کشور را ترک کرده که به عنوان پزشک و یا پرستار در سایر کشورها کار کنند و یا در محدوده پایتخت به فعالیت مشغول هستند. بیشتر پزشکان از کار کردن در استانهای دور افتاده تر خودداری می کنند چرا که صرفه اقتصادی ای برای این کار وجود ندارد و آنها را از سایر همکاران پزشک خود دور میکند و علاوه بر آن، کنترل کمتری بر ساعات کاری خود خواهند داشت.

بنابراین، نسبت پزشک به بیماران در این کشور بسیار نامتناسب است: برای هر 10000 تا 26000 ساکن فیلیپین، تنها یک پزشک وجود دارد.  با در نظر گرفتن تمامی موارد ذکر شده، مردم کشور فیلیپین تشویق می شوند که به عنوان پزشک در این کشور کار کنند. نه تنها برای پول، بلکه به منظور خدمت به جامعه. چرا که اگر در کشور فیلیپین تنها به خاطر پول مشغول به کار شوید خیلی سریع از کار خود نا امید خواهید شد!

مزایای تحصیل پزشکی در فیلیپین 

دانشگاه های پزشکی کشور فیلیپین مورد تایید سازمان سلامت جهانی هستند. علاوه بر آن، نام این دانشگاه ها در لیست موسسات آموزش پزشکی IMED و ECFMG ذکر شده است. تحصیل در دانشگاه های فیلیپین به دانشجویان بین المللی امکان تحصیل در رشته پزشکی در موسساتی که سرتاسر جهان به رسمیت شناخته شده اند را می دهند. علاوه بر آن پس از اتمام دوره دانشجویان میتوانند در آزمون بین المللی پزشکی یا USMLE شرکت نمایند.

در صورتی که رشته پزشکی در کشور فیلیپین را مورد بررسی قرار دهید، خواهید دید که سالیانه حدود 8000 دانشجوی خارجی در دانشگاه های این کشور به تحصیل مشغول می شوند. استاندارد های آموزشی مورد استفاده در دانشگاه های پزشکی این کشور مشابه استاندارد های جهانیست. هر ساله هزاران پزشک برای تحصیل در مقاطع بالاتر و کار در زمینه رشته خود به کشورهای دیگر نقل مکان میکنند.

سیستم آموزشی مورد استفاده در دانشگاه های پزشکی کشور فیلیپین مشابه سیستم آموزشی کشورهای اروپایی یا چین نیست. بلکه سیستم تحصیلی اجرا شده در این کشور مشابه سیستم آموزشی آمریکاست. در نهایت پس از فارغ التحصیلی در رشته پزشکی از دانشگاه های فیلیپین، شانس و فرصت های شغلی بیشتری در کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، انگلستان و غیره انتظار شما را میکشند و نسبت به دیگر متقاضیان برتری خواهید داشت.

  • در کشور فیلیپین به زبان انگلیسی صحبت می شود بنابراین ارتباط برقرار کردن با دیگران راحت خواهد بود. علاوه بر آن زبان آموزش نیز انگلیسی است.
  • نیازی به پرداخت هزینه مالیات سرشماری نخواهید داشت.
  • کالج ها و دانشگاه های این کشور مورد تایید MCI می باشند.
  • مدارک دانشگاهی اخذ شده در این کشور در سرتاسر دنیا معتبر به شمار میرود.
  • آموزش بسیار با کیفیت.
  • محیط امن و بدون خطر برای دانشجویان بین المللی
  • هزینه های کم دانشگاه و شهریه
  • هزینه های زندگی به شدت پایین هستند.

معایب تحصیل در رشته پزشکی در کشور فیلیپین

آیا تحصیل در کشور فیلیپین معایبی نیز دارد؟ تنها مشکل تحصیل در این کشور این است که دانشجویان مستقیما در رشته پزشکی شروع به تحصیل نمیکنند بلکه 1.5 تا 2 سال در رشته علوم تحصیل کرده و پس از آن می بایست در یک آزمون ورودی سراسری شرکت نمایند.

مدارک لازم جهت تحصیل پزشکی در فیلیپین

حداقل شرط لازم برای اخذ پذیرش در رشته پزشکی در دانشگاه های کشور فیلیپین، اخذ 60 درصد نمره در دروس فیزیک، شیمی، و زیست شناسی در مقطع دبیرستان است. به طور کلی آخرین مهلت ثبت درخواست پذیرش در رشته پزشکی در کشور فیلیپین تا آخر ماه ژوئن و یا اواسط جولای است. مهلت درخواست پذیرش در رشته پزشکی در سال 2018، 15 جولای اعلام شده بود. فرآیند درخواست پذیرش بسیار ساده و راحت است. تنها کافیست درخواست خود را در مدت زمان اعلام شده ثبت کرده و منتظر تاییدیه بمانید. هرچه سریعتر برای اخذ پذیرش اقدام کنید از شانس بیشتری برخوردار خواهید بود.

معیارهای پذیرش در این رشته نیز شامل این موارد میشوند. گذراندن دروس اصلی رشته تجربی با الگوی 2 + 10. بدین معنا که حداقل می بایست 50 درصد نمره در دروس فیزیک شیمی و زیست شناسی را اخذ کنید. دانشجویان می بایست حداقل 50 درصد نمره را در هر یک از دروس اصلی اخذ کنند. متقاضیان هنگام ثبت درخواست خود ملزم به ارسال مدارکی که نشانگر توانایی های و مهارت های آنهاست می باشند. این مدارک شامل برگ نمرات، گواهی فراغت از تحصیل و غیره میشوند.

ارائه مدرک تمکن مالی

  • شرکت در آزمون ورودی کالج: دانشجویان می بایست در یک آزمون ورودی شرکت کرده و از میانگین نمره سایر دانشجویان، امتیاز بیشتری کسب کنند. این موضوع توسط رتبه بندی انجام شده توسط مدارس مشخص میشود. 
  • شرکت در مصاحبه: متقاضیان در یک مصاحبه با حضور اساتید شرکت خواهند کرد.
  • عدم سوء پیشینه: داوطلبان ملزم به ارائه گواهی عدم سوء پیشینه و نداشتن سابقه جرم ( تجاوز، دزدی، کلاهبرداری و غیره) می باشند.
  • نامه ارجاع: دانشجو باید یک نامه ارجاع از یک منبع معتبر مانند مدیر سابق کالج، یا یکی از اعضای کادر اجرایی مدرسه قبلی خود به دانشگاه ارائه دهد.
هزینه تحصیل پزشکی در فیلیپین
هزینه تحصیل پزشکی در فیلیپین

هزینه تحصیل پزشکی در فیلیپین

رشته پزشکی در کشور فیلیپین یکی از بهترین و مطرح ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویانی ست که قصد تحصیل در رشته پزشکی را دارند. دانشگاه های این کشور ترکیبی از آموزشات تئوری و عملی را به دانشجویان خود ارائه میدهند که آنها را تبدیل به پزشکان موفق و ماهری می کنند. دانشگاه هایی مانند مدرسه پزشکی AMA یا دانشگاه Our Lady of Fatima، دانشگاه Perpetual Help، مدرسه پزشکی داوائو، از جمله بهترین دانشگاه های پزشکی این کشور به شمار می روند. هزینه های تحصیل در این رشته در دانشگاه های کشور فیلیپین بین 1500000 تا 2500000 روپی یا 19004 تا 31674.57 یورو میباشد.

هنگامی که صحبت از تحصیل در رشته پزشکی در خارج از کشور می شود یکی از اصلی ترین مخارج هر فرد که می بایست به آن توجه داشته باشد شهریه دانشگاه است. با این وجود، دانشجویانی که قصد تحصیل در رشته پزشکی را دارند می بایست به شهریه دانشگاه خود به عنوان یک سرمایه گذاری برای آینده خود نگاه کنند. در صورتی که به دنبال یک کالج با هزینه های بسیار پایین هستید، شاید فیلیپین گزینه خوبی برای شما نباشد چرا که این کالج ها و دانشگاه ها آموزشات خوبی را به دانشجویان خود ارائه نمی دهند و علاوه بر آن زیر ساخت های دانشگاهی خوبی ندارند. دانشجویان برای همگام ساختن خود با این محیط می بایست چیزهای زیادی را تحمل کنند به عنوان مثال یادگیری یک زبان جدید، وفق یافتن با آب و هوای نامتعادل، خوب نبودن کیفیت آموزش یا متوسط بودن آن، عدم وجود آموزش عملی، نبودن غذای محلی کشور خودتان و غیره. بنابراین انتخاب یک دانشگاه با شهریه های بسیار پایین شاید ابتدا شما را هیجان زده کند اما معایب بسیار زیادی خواهد داشت.

شهریه دانشگاه های مختلف:

  • مدرسه پزشکی AMA: 1562500 روپی یا 19796.60 یورو
  • دانشگاه perpetual help: 1812500 روپی یا 22964.06 یورو
  • بنیاد دانشگاهی آنجلس 2340000 روپی یا 29647.39 یورو
  • دانشگاه Our Lady Fatima 2314000 روپی یا 29317.98 یورو
  • بنیاد مدرسه پزشکی داوائو: 1950000 روپی یا 24706.16 یورو

در صورتی که نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تحصیل و مهاجرت به خارج از کشور دارید و اطلاعات موجود در وبسایت گسترده موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) برای شما کافی نبود، با مشاورین متخصص ما از طریق تماس تلفنی و شبکه های اجتماعی در ارتباط باشید تا شما در زمینه نحوه پذیرش دانشگاه پزشکی فیلیپین و سایر شرایط مربوط به ثبت نام، آگاه کنیم.

سوالات متداول در مورد دانشگاه های پزشکی فیلیپین

1- امتحان ورودی پزشکی فیلیپین در چه تاریخی برگزار می شود ؟

اوایل سال ( به عنوان مثال در ماه می و یا آوریل) و یک بار اواخر سال ( ماه نوامبر و یا دسامبر ).

2- چگونه می توانم خود را برای امتحان ورودی پزشکی فیلیپین آماده کنم؟

دانشگاه های پزشکی کشور فیلیپین به منظور کمک به دانشجویان بین المللی ای که قصد تحصیل در این رشته را دارند، دوره های آموزشی ای برگزار می کند که با شرکت در آنها متقاضیان می توانند بدون هیچ مشکلی در آزمون سراسری ورودی پزشکی یا NMAT پذیرفته شوند.

3- آیا افراد درحال فارغ التحصیل از دبیرستان می توانند در امتحان ورودی پزشکی فیلیپین شرکت کنند؟

تنها دانشجویانی که مقطع دبیرستان خود را به اتمام رسانده اند و یا در حال فارغ التحصیلی از دبیرستان هستند ( تا آخر سال تحصیلی جاری) می توانند در آزمون NMAT شرکت کنند.

4- حداقل نمره لازم NMAT برای پذیرش پزشکی فیلیپین چند است؟

حداقل 40 درصد از نمره آزمون NMAT

5- تحصیل رشته پزشکی در فیلیپین چه مدت طول می کشد؟

تحصیل در رشته پزشکی در کشور 5 سال طول میکشد.

6- آیا تحصیل پزشکی فیلیپین دوره کارآموزی دارد؟

این رشته شامل سه سال دروس آکادمیک، یک سال کار به عنوان دستیار در کلینیک و یک سال کارآموزی پس از فارغ التحصیلی می شود.

7- آیا دانشگاه های پزشکی فیلیپین بورسیه تحصیلی ارائه می دهند؟

برخلاف سایر کشورها که دولت هزینه های آموزش دانشگاه را بر عهده میگیرند، بهترین دانشگاه های عمومی کشور فیلیپین تنها به تعدادی از دانشجویان بورسیه اعطا میکند.

8- آیا درآمد پزشکی در فیلیپین بالا است؟

کم بودن فرصت های شغلی ای که درآمد خوبی برای پزشکان داشته باشد باعث شده است که فارغ التحصیلان رشته پزشکی به فکر به کار گرفتن مهارت های خود در سایر کشورها بیفتند

9-مدرک پزشکی اخذ شده از دانشگاه های فیلیپین تا چه حد معتبر است؟

دانشگاه های پزشکی کشور فیلیپین مورد تایید سازمان سلامت جهانی هستند. علاوه بر آن، نام این دانشگاه ها در لیست موسسات آموزش پزشکی IMED و ECFMG ذکر شده است.

10- آیا دانشگاه های پزشکی فیلیپین دانشجویان خارجی را می پذیرند؟

سالیانه حدود 8000 دانشجوی خارجی در دانشگاه های این کشور به تحصیل مشغول می شوند.

11- زبان آموزش در دانشگاه های فیلیپین چیست؟

انگلیسی

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده