تحصیل و زندگی در اروپا با کمترین هزینه از شرایطی است که در نگاه اول دور از دسترس به نظر می آید. اگر به دنبال اخذ پذیرش تحصیلی در رشته پزشکی و دندان پزشکی ، با هزینه های مناسب می باشید خبر خوش برای شما متقاضی عزیز تحصیل در کشور بلاروس است. موسسه برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) با مجوز اعزام دانشجو در شیراز، اصفهان و تهران فرآیند پذیرش در بلاروس را فراهم آورده است.

حال چرا تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلاروس ؟ مزایای تحصیل در رشته پزشکی و دندان پزشکی در بلاروس چیست؟ چگونه میتوان ویزای تحصیلی کشور بلاروس را اخذ کرد؟ در مقاله ی زیر سعی برآن است که بطور کامل و جامع اطلاعات مربوط به اخذ ویزای تحصیلی پزشکی بلاروس در اختیار شما متقاضی مهاجرت قرار گیرد.

شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلاروس

بسیاری از افراد تمایل به تحصیل در رشته ی پزشکی در کشورهای آمریکا، استرالیا و انگلستان را دارند. گروهی دیگر مشتاق به تحصیل رشته ی دندانپزشکی در کشور های آلمان، انگلستان و کانادا هستند. ولی به دلیل هزینه های بسیار بالای تحصیل در این کشورها، لزوم داشتن نمره آیلتس بالا و همچنین قبولی در آزمون ورودی، رسیدن به هدف خود را دست نیافتی می بینند. این در حالی است که تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلاروس علاوه بر هزینه کم ، شرایط ورود بسیار راحتی هم فراهم آورده است.

تحصیل در بلاروس در شاخه پزشکی و دندانپزشکی فرصتی است طلایی که شما دوست عزیز، که به دلیل شرایط آزمون های ورودی کنکور داخلی، موفق به قبولی در رشته پزشکی و دندان پزشکی نشده اید را امیدوار به آینده ای درخشان خواهد کرد. از طرف دیگر با توجه به امکان اخذ اقامت تحصیلی در حین تحصیلات گزینه ی مهاجرت به بلاروس از طریق تحصیل می تواند گزینه مناسبی باشد.

بلاروس یکی از کشورهای اروپای شرقی است که به “روسیه سفید” معروف می باشد . پایتخت این کشور شهر مینسک با قدمتی 950 ساله است. جمهوری بلاروس با کشورهای لهستان، اوکراین، لیتوانی و لتونی مرز مشترک دارد، البته این کشور از شمال و شرق با کشور روسیه همسایه است. بلاروس کشوری با زمستان های سرد- ولی معتدل تر از زمستان های روسیه – و تابستان های خنک و بارانی است.

همچنین فاصله زمانی مناسب در پروازهای ایران و بلاروس که حدود 4 ساعت در هر پرواز می باشد، این امکان را فراهم می کند تا دانشجویان زمان کمتری را در پروازهای خود از دست دهند.

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلاروس به دلیل هزینه های بسیار پایین در مقایسه با کشورهای مشابه ، مورد استقبال کثیری از ایرانیان مشتاق به تحصیل در سال های اخیر قرار گرفته است. دانشگاه های پزشکی بلاروس از نظر سطح علمی در جایگاه بالایی قرار دارند و کیفیت مناسب آموزش، سبب شده است که دانشجویان بسیاری از سراسر جهان برای ادامه ی تحصیل این کشور را انتخاب کنند. همچنین شخص متقاضی اعزام دانشجوی پزشکی به بلاروس برای اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی این کشور، نیازمند هیچ گونه دانش زبان چون مدرک آیلتس و تافل نمی باشد و این خود بسیار حایز اهمیت است.

شرایط اعزام دانشجو و تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلاروس

حال سوال مطرح شده آن است که چگونه و شرایط اعزام دانشجوی پزشکی و اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی بلاروس چگونه است؟ میتوان برای شخص متقاضی با داشتن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی رشته تجربی و ریاضی اقدام به پذیرش کرد. از دیگر شرایط مناسب اعزان دانشجو پزشکی به بلاروس ، برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلاروس ، عدم نیاز به گذراندن دوره پیش دانشگاهی در کشور مبداء است.

به گونه ای که شخص متقاضی می تواند این دوره را در کشور بلاروس و با توجه به دروس مربوط به رشته آینده دانشگاهی خود طی کرده و بعد از شرکت در آزمون مربوطه به راحتی وارد دانشگاه های بلاروس شود. این دوره در کشور بلاروس، “پاتفک” نام دارد که در ایران توسط وزارت آموزش و پرورش معادل سازی شده و مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار می گیرد.

آنچه اهمیت دارد این است که نباید معدل هر یک از دوره های پیش دانشگاهی و دیپلم کمتر از 14 و میانگین آن ها نیز کمتر از 16 باشد. یکی دیگر از مزایای تحصیل پزشکی بلاروس که از سال 2012 فراهم شده است امکان تحصیل به زبان انگلیسی است که مطمینا شما متقاضی عزیز آگاهی دارید که اخذ پذیرش از کشورهای انگلیسی زبان معمولا با شرط سنی ، آزمون ورودی، مدرک زبان آیلتس همراه است و این شرایط را برای ادامه تحصیل در دیگر کشورها سخت خواهد کرد.

البته شخص متقاضی در کشور بلاروس بر حسب علاقه خود، تحصیل به زبان انگلیسی یا روسی را بر می گزیند. که پیشنهاد ما به شما جهت تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلاروس تحصیل به زبان روسی است. تحصیل در بلاروس از اوایل شهریور ماه (سپتامبر) با شروع دوره های کالج یا دوره های پاتفک آغاز می شود که گذراندن دوره پاتفک برای ورود به کلیه رشته ها در بلاروس الزامی است.

فرد دانشجو در این دوره موظف به خواندن دروس زبان انگلیسی، زیست شناسی و شیمی می باشد، که بعد از پایان این دوره آزمون ساده ای برگزار می گردد و فرد در صورت قبولی در این آزمون وارد دانشگاه های پزشکی بلاروس می شود . این امکان برای فرد متقاضی وجود دارد که می تواند بعد از گذراندن دوره پاتفک، دو بار در آزمون شرکت کرده و شانس خود برای قبولی در این آزمون ها را مورد ارزیابی قرار دهد. طول دوره تحصیل در رشته پزشکی بلاروس 6 سال و در رشته دندان پزشکی 5 سال است.

هزینه ی تحصیل در دانشگاه های پزشکی بلاروس

هزینه تحصیل در بلاروس در رشته پزشکی و دندانپزشکی سالی حدودا بین 4500 تا 5000 دلار متغیر می باشد، در صورتی که تحصیل فرد به زبان روسی باشد این هزینه سالی حدودا 800 دلار کاهش می یابد. هزینه زندگی در بلاروس ماهیانه 300 تا 400 دلار است که معمولا 90 دلار هزینه صرف اجاره خوابگاه می شود و مابقی خوراک، رفت و آمد و پوشاک را پوشش خواهد داد. هزینه یکسال دوره کالج در کشور بلاروس بایستی از همان ابتدا پرداخت شود، ولی هزینه های دانشگاه بصورت ترمی از دانشجو دریافت می گردد.

هزینه ی تحصیل در دانشگاه های پزشکی بلاروس

هر دانشگاهی در کشور بلاروس معمولا خوابگاه مستقلی برای خود دارد که اتاق ها معمولا دو یا سه نفره است ولی در دانشگاه های پزشکی امکان گرفتن خوابگاه تک نفره هم برای فرد دانشجو وجود دارد.

مدارک پزشکی و دندانپزشکی کشور بلاروس مورد تایید مشروط وزارت بهداشت ایران می باشد، که این خود مزیتی دیگر از تحصیل در بلاروس است و دقیقا وجه تشابه دانشگاه های بلاروس با دانشگاه های پزشکی روسیه همین مورد تایید –مشروط– بودن آن است. پذیرش جهت تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلاروس از دانشگاه ای زیر اخذ می گردد که رتبه 596 جهان را به خود اختصاص داده اند:

  • Minsk State Medical Institute آکادمی پزشکی مینسک
  • Belarusian Medical Academy of post Graduate Education آکادمی تخصصی پزشکی مینسک

مزایای دانشگاه های کشور بلاروس جهت تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلاروس :

  • تحصیل در این کشور به زبان انگلیسی می باشد.
  • جهت اخذ پذیرش برای فرد متقاضی نیاز به مدرک آیلتس یا تافل نمی باشد.
  • برای اخذ ویزا برخلاف کشور انگلستان نیاز به نشان دادن هیچگونه ساپورت و پشتوانه مالی نیست.
  • کشور بلاروس دارای امنیت بسیار بالایی در بین کشورهای اروپایی است و این بسیار حایز اهمیت می باشد.
  • برای ورود به دانشگاه های بلاروس برخلاف بسیاری از کشورهای اروپایی نیاز به آزمون یا کنکور خاصی نیست.
  • دانشگاه های بلاروس مورد تایید-مشروط- وزارت بهداشت ایران می باشند.
  • دانشگاه های بلاروس دارای کمترین هزینه ی تحصیل در بین دانشگاه های پزشکی جهان است.
  • تحصیل در بلاروس شرایط زندگی در یکی از زیباترین کشورهای اروپا را مهیا می کند.
  • راه ورود به این کشور و گرفتن ویزای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلاروس کاری سهل و آسان می باشد.
  • دانشگاه های پزشکی بلاروس از لحاظ قدمت دانشگاه و اعتبار در زمینه ی آموزش و پژوهش در جهان شناخته شده هستند.
  • کشور بلاروس به دلیل همسایگی با اتحادیه اروپا امکان سفر به کشورهای حوزه شینگن را فراهم می کند.
  • بلاروس با هزینه های بسیار مناسب، خوابگاه و امکانات رفاهی را در اختیار دانشجویان خود قرار می دهد.
  • مدارک دانشگاه های بلاروس در سراسر جهان معتبر می باشند.

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی در بلاروس :

  1. اصل مدرک دیپلم و ریز نمرات دیپلم – در صورت داشتن پیش دانشگاهی، اصل مدرک پیش دانشگاهی و ریز نمرات آن-
  2. پاسپورت

دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی بلاروس مورد تایید وزارت بهداشت

س از خارج شدن بلاروس از دانشگاه های مورد تایید، در لیست جدید دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت برای ورودی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ باز هم بلاروس مورد تایید نمی باشد.

آزمون ورودی پزشکی و دندانپزشکی بلاروس

تحصیل در رشته ی پزشکی در کشور بلاروس یکی از ارزانترین و بهترین گزینه های تحصیل در خارج از کشور برای بسیاری از دانشجویان خارجی به حساب می آید. آموزش پزشکی در این کشور یکی از اصلی ترین و مهمترین اولویت های بلاروس به حساب می آید و دانشگاه های پزشکی این کشور استاندراد های اروپایی را رعایت کرده و از کیفیت خوبی برخوردارند. تحصیل پدر رشته پزشکی در بلاروس 6 سال زمان می برد و فارغ التحصیلان این رشته می بایست تحت نظارت پزشکان متخصص، یک سال به کارآموزی بپردازند.

آزمون ورودی دانشجویان خارجی ای که قصد تحصیل در رشته ی پزشکی و دندانپزشکی یکی از دانشگاه های کشور بلاروس را داشته باشند، در غالب یک مصاحبه برگزار می گردد. اتباع کشورهای خارجی ای که متقاضی اخذ پذیرش در سال اول دانشگاه می باشند به یکی از زبان های انگلیسی یا روسی و در مباحث زیست شناسی و شیمی مورد مصاحبه قرار میگیرند. در صورتی که زبان تحصیل شما به انگلیسی باشد سوالاتی که در دروس مذکور از شما پرسیده می شود به زبان انگلیسی خواهد بود.

مصاحبه شامل 5 سوال در هرکدام از دروس نام برده شده می باشد. در پایان آزمون از 0 تا 10 به شما نمره داده می شود و برای پذیرش در مراحل بعدی آزمون ورودی، باید حداقل نمره سه را کسب کنید. در برخی از دانشگاه ها از جمله دانشگاه دولتی ویتبسک (Vitebsk State Medical University) سخت گیری های بیشتری در پذیرش دانشجویان می شود. متقاضیان پذیرش در این دانشگاه باید در آزمون ورودی در هرکدام از دروس زیست شناسی ، شیمی و زبان انگلیسی حداقل نصف نمره را کسب کنند.

برخی اوقات دانشجویان باید در آزمون ورودی ای به زبان روسی شرکت کنند. این دسته از افراد معمولا شامل کسانی می شود که در ابتدا در دپارتمان آماده سازی دانشکده ی دانشجویان خارجی ثبت نام کرده و در یکی از این دوره ها شرکت کرده اند. در این بخش از دانشگاه، دانشجویان می توانند دروسی که برای ورود به دانشگاه به آنها نیاز خواهند داشت را بیاموزند ( زبان روسی، زیست شناسی، شیمی، ریاضیات و فیزیک). یکی از قوانین حاکم در بلاروس این است که هر کدام از دانشگاه ها چنین گزینه ای را در اختیار دانشجویان بگذارند.

در نهایت مشاوران ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) پیرامون تحصیل در بلاروس به خصوص تحصیل پزشکی و دندانپزشکی، اخذ ویزای تحصیلی بلاروس، مهاجرت به بلاروس جهت مشاوره و راهنمایی در خدمت شما دوست و هموطن عزیز می باشند.

سوالات متداول در زمینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلاروس

  1. آیا دانشگاه های بلاروس جهت تحصیل پزشکی و دندانپزشکی مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند؟
    خیر، دانشگاه های پزشکی این کشور مورد تایید وزارت بهداشت ایران نمی باشند.
  2. مزایای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلاروس چیست؟
    امکان تحصیل به زبان انگلیسی، عدم نیاز به تمکن مالی، امنیت بالای کشور بلاروس، هزینه های مقرون به صرفه تحصیل، اعتبار مدارک اخذ شده از دانشگاه های این کشور و غیره.
  3. تحصیل پزشکی در بلاروس دوره چند ساله است؟
    تحصیل پزشکی در این کشور در یک دوره شش ساله طراحی شده است.
  4. جهت تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلاروس باید در آزمون ورودی شرکت کرد؟
    بله، البته این آزمون تنها یک مصاحبه است که به زبان روسی و یا انگلیسی برگزار می شود.
  5. مدارک لازم جهت تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلاروس چیست؟
    مدرک دیپلم و ریز نمرات به همراه ترجمه رسمی، مدرک پیش دانشگاهی و ریز نمرات به همراه ترجمه، پاسپورت معتبر و غیره.
  6. زبان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلاروس چیست؟
    ربان های مورد استفاده در دانشگاه های بلاروس روسی و انگلیسی می باشد.
  7. آیا جهت تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلاروس به مدرک زبان نیاز است؟
    به دلیل تدریس دروس به ربان انگلیسی، دانش زبان انگلیسی نیاز است، اما داشتن مدرک زبان الزامی نیست.
  8. بهترین دانشگاه های بلاروس جهت تحصیل پزشکی و دندانپزشکی کدامند؟
    Minsk State Medical Institute ، Belarusian Medical Academy of post Graduate Education
  9. مدت زمان تحصیل دندانپزشکی در بلاروس چه مدت است؟
    دوره های تحصیلی رشته دندانپزشکی در بلاروس پنج سال است.
  10. هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلاروس چه میزان است؟
    هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کشور بلاروس به طور میانگین مابین 4,500 تا 5,000 دلار در سال می باشد. این هزینه در صورت تحصیل به زبان روسی به اندازه قابل توجهی کمتر خواهد بود.
  11. هزینه زندگی دانشجویی در بلاروس جهت تحصیل پزشکی و دندانپزشکی چه میزان است؟
    در مورد هزینه زندگی دانشجویی در بلاروس نیز باید گفت که به طور میانگین 300 تا 400 دلار در ماه خواهد بود.

90 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر من دیپلم تجربی با معدل17/59 دارم
    و سطح زبانمC1 هستش و مدرک بین المللی امدادونجات هم دارم با این شرایط چه کشوری را برای خواندن پزشکی پیشنهاد میدید که بدون آزمون باشه؟و از نظر هزینه تحصیلی مقرون به صرفه باشه
    ممنون

    1. با سلام و احترام
      تحصیل پزشکی بستگی به شرایط سنی شما دارد. متاسفانه اطلاعات شما برای ارائه مشاوره کافی نمی باشد.

  2. سلام. در صورتی که پزشکی و دندانپزشکی بلاروس مورد تایید نمی‌باشند پس دانشجویان ایرانی به چه منظور این کشور را برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی انتخاب می‌کنند.؟

    1. سلام روزتون بخیر
      دلایلی زیادی مانند علاقه می تواند باعث انتخاب این کشور حهت تحصیل رشته های پزشکی شود.

    1. با سلام و عرض ادب
      میزان درآمد کار دانشجویی بسته به شغل دریافتی شما دارد.

  3. سلام امکان انتقال به دانشگاههای استرالیا حین تحصیل وجود دارد؟ کدام کشورها امکان انتقال بعد از چند ترم به دانشگاههای استرالیا در رشته دندانپزشکی را دارند؟

    1. سلام وقتتون بخیر
      برای انتقال بین دانشگاه ها می توانید وضعیت دانشگاه مبدا و مقصد خود را در قرارداد اراسموس بررسی نمایید. در صورتیکه طرف قرارداد یکدیگر باشد، امکان انتقالی وجود دارد.

    1. سلام وقتتون بخیر
      بله، در صورت داشتن معافیت تحصیلی، می توانید برای تحصیل به کشور بلاروس بروید.

  4. سلام میخواستم ببینم اگه یه نفر مدرک لیسانس برق داشته باشه میتونه با اون درک بره خارج از کشور رشته ی پزشکی بخونه ؟؟؟؟

  5. با سلام
    من معدل کل دیپلمم ۱۹.۲۵ هستش و معدل سال اخر ۱۹/۰۲ (تجربی)
    شما چ کشوری رو برای تحصیل در رشته دندان پزشکی با هزینه مناسب پیشنهاد میکنید ؟

    1. سلام روزتون بخیر
      برای تحصیل در کشور های دیگر علاوه بر رزومه علمی خوب، باید مدرک زبان و سن مناسبی نیز داشته باشید. لطفا با ما در ارتباط باشید تا در انتخاب کشور بتوانیم شما را راهنمایی نماییم.

  6. سلام وقت بخیر با معدلم 13.50 دیپلم و 13.50 پسش دانشگاهی میتونم برای پزشکی بورس بگیرم ؟
    ایا مدارک همه دانشگاه های پزشکی بلاروس مورد تایید کشور های اروپایی هست ؟

    1. سلام روزتون بخیر
      لطفا در نظر داشته باشید که امسال دانشگاه های بلاروس مورد تایید وزارت بهداشت ایران نمی باشد.

  7. سلام جناب میخواستم بدونم بلاروس مورد تایید ایران نیست میشه بعد از مدتی ک در دانشگاه خوندیم انتقالی بگیریم ب دانشگاهی ک مورد تایید هست و مدرکمون مورد تایید باشه؟؟؟

    1. سلام روزتون بخیر
      در صورتیکه دانشگاه مبدا شما مورد تایید و طرف قرارداد دانشگاه مقصد شما باشد، امکان اقدام وجود دارد.

  8. سلام وقت بخیر. الان دانشگاه های بلاروس برای رشته های پزشکی و دندان پزشکی مورد تایید ایران هستن یا نه؟؟

    1. سلام روزتون بخیر
      متاسفانه هیچ یک از دانشگاه های بلاروس مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار نگرفته است.

  9. باسلام واحترام
    دخترم سال 98 جهت تحصیل در رشته پزشکی به کشور بلاروس اعزام شدند والان دوره کالج را تحصیل میکنند.وبرای پزشگی آماده میشوند آیا میشود بعد از 2سال به ایران جهت تحصیل انتقال داده شوند لطفا”در خصوص انتقال دانشجو راهنمایی بفرمائید.باتشکر

    1. سلام روزتون بخیر
      متاسفانه قانون انتقال دانشجویان به ایران لغو شده است.

  10. سلام خسته نباشید
    من معدلم کمتر رقم ذکر شده هست
    و قصد ادامه تحصیل را دارم
    چ پیشنهادی دارید

  11. سلام .اقوام ما سال 95بلاروس رفتن و پزشکی می خوندن‌ معدل هم‌پایین بودش سه ماه دیگه می خوان بیان ایران ادامه بدن .چطور ممکنه ؟؟؟

    1. سلام
      کار دشواری نیست، درخواست معادلسازی را به دانشگاه های غیر انتفاعی و بین الملل ایران می دهند و پس از بازگشت به ایران مشغول تحصیل می شووند.

  12. با سلام
    همسر بنده ٢سال دندانپزشكى خوندن و به دلايلى نشد ادامه بدند
    الان قراره براى ادامه تحصيلشون به بلاروس بروند
    اما سوال من اينه كه ايا بنده كه همسرشون هستم ميتونم همراه ايشون بروم
    با چه شرايطى؟
    لطف كنيد جوابم رو بدهيد خيلى مهمه
    مدارك چى لازمه
    ايا اشتغال به كار هم لازمه؟ چون من شاغل نيستم

    1. با سلام
      در کشور های اروپای شرقی، مثل بلاروس، ویزای همراه ارائه نمی شود.
      مسئله اشتغال نیز ارتباطی با ویزای همراه ندارد.
      لازم به ذکر است دانشگاه های بلاروس امسال مورد تایید وزارت بهداشت نبودند و اگر در سالی که آغاز به تحصیل کرده اند، دانشگاه مورد تایید نبوده باشد، در ایران اجازه کار، با مدرک اخذ شده از بلاروس، را نخواهند داشت.

  13. با سلام
    ببخشید من با معدل دیپلم ۱۸ با هزینه متوسط ۴۵۰۰ دلار کدوم کشور در رشته پزشکی میتونم تحصیل کنم که مورد تایید ایران باشه؟

    1. با سلام
      کشور های بسیاری.
      با توجه به نوع سوال
      پیشنهاد میکنم مقاله ی تحصیل رایگان در فرانسه را مطالعه بفرمایید.
      بورسیه ی کشور ایتالیا نیز موجود است و پیشنهاد های جالب دیگر موجود است.
      مشاوره ی تلفنی و حضوری رایگان نیز فراهم است.
      اطلاعات تماس در پایان هر صفحه موجود است.

  14. با سلام و خسته نباشيد
    ميخواستم بدونم شما چرا زبان روسي رو پيشنهاد ميكنيد واسه تحصيل دندانپزشكي؟
    و اينكه من الان ميخوام دوره زبان فشرده انگليسي برم تا ٦ماه خواستم ببينم بابد از همبن الان مداركمو بفرستم كه كاراي اعزامو انجام بدين يا اول زبانمو بخونم بعد چون اگر زمانبر هست كه از همين الان اقدام كنم

    1. با سلام
      قطعا تسلط یافتن به زبان انگلیسی بسیار مفید خواهد بود.
      برای بهتر جلو رفتن سریع تر مطالعه و بررسی و اقدام کنید.

  15. سلام،با توجه به تجربه شما در زمینه اعزام دانشجو، اگه یک دانشگاه رو برای رشته دندانپزشکی یا داروسازی بخواید معرفی کنید کدام هست؟
    تشکر

    1. با سلام
      در لیست جدید وزارت بهداشت ۲۰۱۸ ۲۰۱۹، مجدد کشور بلاروس مورد تایید واقع نشده است، دانشگاه مینسک برای تحصیل گزینه مناسبی است اگر تایید دانشگاه برای شما اهمیتی ندارد.

  16. سلام
    در شرط معدل منظور معدل کتبی دیپلم است یا معدل کل دیپلم؟؟
    کلاسا در بلاروس چه زمانی شروع میشه؟؟
    هزینه موسسه برای انجام کارامون چقدره؟؟

    1. با سلام
      منظور معدل کل می باشد و شروع کلاس ها در بلاروس معمولا سپتامبر هست.
      مبلغ اعزام دانشجو به بلاروس هم طبق نرخنامه وزارت علوم می باشد.

  17. با سلام پس چرا قید کردید که تحصیل در رشته پزشکی در کشور بلاروس مورد تایید وزارت بهداشت ایرانه؟

    1. با سلام
      متن مربوط به قبل هست، در لیست جدید وزارت بهداشت، بلاروس از تایید خارج شده است.
      البته دانشگاه ملی بلاروس تایید است که رشته پزشکی و دندان ندارد.

  18. سلام
    من با توجه به تصادفی ک کردم دیپلم کتبی تجربیم افتضاح شده 9.81 معدل کل دیپلمم 16.32 میخواستم بدونم با این وضیت امیدی به پذیرش از دانشگاه پزشکی یا دندان هست؟

    1. سلام
      معدل شما برای اخذ پذیرش در این کشور اندکی محدود است اما ما سایر پیشنهادات را نیز برای شما در نظر داریم.

    1. با سلام
      فعلا هیچ دانشگاهی برای رشته پزشکی و دندان در بلاروس مورد تایید وزارت بهداشت نیست.
      البته ممکن است برای ورودی ۲۰۱۸-۲۰۱۹ تایید شود.

  19. سلام خسته نباشین میخواستم بپرسم با وجود مورد تایید نبودن دانشگاه های بلاروس, هنوز هم اعزام دانشجو صورت میگیره؟ با رضایت شخص البته

    1. با سلام
      بله، در صورتی که شخص مشکلی نداشته باشد، موسسه مشکلی بابت اعزام ندارد.

  20. سلام .میخواستم بپرسم اگر در بلاروس پزشکی بخونیم و بیایم ایران با گذروندن دوره 18 ماهه بازم مورد تایید نیست؟؟

    1. با سلام
      خیر مورد تایید نیست، گذراندن دوره مذکور برای دانشگاه های مشروط بود.

  21. با سلام
    آیا بعد از گذراندن 70 واحد در یکی از کشورها و برگشت به یکی از دانشگاههای بین المللی در داخل کشور همواره نیاز به میانگین معدل 16 وجود دارد؟

    1. با سلام
      بله می توانید اقدام کنید ولی باید شرط معدل برای بازگشت به ایران را داشته باشید، طبق برنامه امسال وزارت بهداشت، معدل کل دیپلم 17 معدل کتبی 16 و معدل پیش دانشگاهی باید 17 باشد، همچنین معدل واحدهایی که در کشور مدنظر پاس کرده اید، باید حداقل 15 باشد.

  22. سلام
    من دانشجوی معماری دانشگاه ازاد هستم
    میخوام واسه تحصیل توی رشته دندانپزشکی
    به یک کشور متعادل از لحاظ مخارج برم
    معدل کتبی دیپلمم 12/43 هست،
    با توجه به شرایطم کدوم کشور مناسب هست؟!

    1. با سلام
      کشورهای روسیه چین هندوستان ایتالیا آلمان گزینه های خوبی جهت تحصیل پزشکی با هزینه مناسب هستند.

  23. سلام. من دیپلم و پیش ریاضی دارم . می خواهم ک در بلاروس رشته دندانپزشکی رو ادامه بدم در مورد شرایط کلی از جمله مالی پاسپورت اقامت و …. نیازمند راهنمایی هستم . ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. با سلام
      هزینه تحصیل دندانپزشکی بلاروس در حدود سالانه 3.000 دلار است و دانشجویان پس از ورود به این کشور باید اقامت تحصیلی دریافت کنید.
      البته طبق لیست جدید وزارت بهداشت دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی بلاروس از تایید خارج شده است.

    1. با سلام
      معمولاً تا سن 32 سال پذیرش می دهند برای سن های بالاتر نیز شانس پذیرش با شرایط خاص وجود دارد. البته دانشگاه های پزشکی بلاروس از تایید وزارت بهداشت خارج شده اند.

  24. سلام معدل دیپلم من 16.13 میخاستم بدون کدوم کشور ها از نظر معتبر بودن مدرک دندون پزشکی و هزینه مناسب هست

    1. با سلام
      کشورهای زیادی می توانید اقدام فرمایید، روسیه چین ایتالیا اتریش و آلمان از جمله کشورهای مقرون به صرفه جهت تحصیل پزشکی در خارج از کشور است. از نظر معدل مشکلی ندارید.

  25. سلام من ٣ روز پيش مداركمو ايميل كردم بلاروس كه ترجمه شه و تائيد شه و برام دعوت نامه بفرستن ولي الان ديدم شما گفتيد مدركش مورد تائيد ايران نيست.راسته؟؟؟؟

    1. با سلام
      بله دانشگاه پزشکی مینسک بلاروس اوایل مرداد 95 از تایید وزارت بهداشت خارج شده است.

  26. سلام يه سوال داشتم يعني افرادي كه سال ٢٠١٤وارد دانشگاه بلاروس به قصد تحصيل در رشته دندانپزشكي شدند مدركشون در ايران مورد قبول هست يا نيست ممنون ميشم پاسخ بديد

    1. با سلام
      بله مورد تایید است، قانون عطف به ما سبق نمی شود یعنی اگر زمانی که برای پذیرش اقدام می نمایید، دانشگاه مورد تایید باشد، پس از آن نیز مورد تایید خواهد بود.

  27. سلام ببخشید من متوجه نشدم..اگه این شرایط رو داشته باسیم الان اگه ثبت نام‌کنیم مورد تایید ایران هست؟! باتشکر از جوابتون

    1. با سلام
      خیر فقط افرادی که تا حدود 11 مرداد ماه 95 به بلاروس رفته اند، طبق اعلام وزارت بهداشت مدارکشان ارزشیابی می شود.

  28. سلام و درود میخواستم بدونم الان در حال حاضر کدوم دانشگاه برای پزشکی مورد تایید ایران، بدون آزمون ورودی، و هزینه آن مانند بلاروس است؟

    1. با سلام
      هم اکنون طبق اعلام جدید وزارت بهداشت دانشگاه دولتی بلاروس Belarus state university مورد تایید وزارت بهداشت می باشد. آزمون ورودی دارد و هزینه در حدود 4000 دلار در سال است.

  29. باسلام و خسته نباشید خدمت شما
    بنده با۲۶ سال سن بامدرک کارشناسی ارشد رشته مهندسی منابع طبیعی-محیط زیست، متقاضی ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی هستم اما مدرک دیپلم (تجربی) (سال ۸۶) بامعدل کل ۱۶.۵۳ ومعدل کتبی دیپلم ۱۳.۳۵ و معدل پیش دانشگاهی ام با معدل ۱۳.۳۳ هست. میخواستم بدونم در چه کشورهایی (مثل بلاروس، روسیه،هند، خصوصا جمهوری چک و …) با توجه به شرایط سنی و معدل بنده (البته بدون آزمون کنکور، و بدون رفتن به کالج) میتونم برای دندانپزشکی (بازبان همان کشور) پذیرش بگیرم؟ البته میدونم که هند شرط معدل نداره اما میخواستم شرایط بقیه رو هم بدونم. لطفا بنده را راهنمایی بفرمايید.
    با سپاس فراوان…

    1. با سلام
      کشورهای روسیه بلاروس چک همگی دارای آزمون ورودی هستند. از نظر سن مشکلی ندارید تقریباً برای همه کشورهای مذکور شانس اقدام دارید. پزشکی چین کره جنوبی نیز گزینه مناسبی با توجه به شرایط شما هستند.

    1. با سلام
      مورد تایید مشروط بودن دانشگاه های وزارت بهداشت یعنی دو شرط وجود دارد؛ 1- باید میانگین معدل کل دیپلم و پیش دانشگاهی 16 باشد 2- پس از بازگشت به ایران باید 18 ماه دوره بگذرانید.

  30. سلام و درود.من متولد سال 72 هستم.دیپلم 15:50و پیش دانشگاهی12:50 تجربی.علاقه دارم در دانشگاه های ترکیه دندون پزشککی بخونم.میشه؟شرایطشو بهم بگید بصورت خلاصه.ممنونم.اگر ترکیه نمیشه ی پیشنهاد مثل ترکیه از لحاظ هزینه و تکنولوژی و سطح علمی بهم بگید

  31. سلام خسته نباشید…شما کدوم کشور رو مناسب تر میدونین از نظر هزینه و مدارک پزشکیش هم مورد تایید وزارت بهداشت هم باشه…

    1. با سلام
      کشورهای زیادی می توانید اقدام فرمایید، با هزینه های نزدیک بلاروس، کشورهای روسیه، ترکیه، آلمان، اتریش، ایتالیا گزینه های خوبی هستند.

  32. باسلام دانشجوی ارشد رشته ی بیوتکنولوژی هستم که هنوزترم دوم هستم هم ارشد وهم کارشناسی رو از دانشگاه دولتی خوندم.الان میخوام هرجوری شده بتونم در رشته ی پزشکی ادامە تحصیل بدم. یعنی میخوام دوباره با دیپلم شروع کنم.معدل دیپلم تجربی من 17.87 و معدل پیش دانشگاهیم16.80هستش علاقه ی خیلی زیادی به خوندن این رشته دارم میخواستم برم دانشگاه بلاروس برای خوندن رشته ی پزشکی اما ظاهرا دیگه مورد تایید نیست.الان سوال من اینه که با این شرایط من امکان تحصیل در چه کشوری رو دارم که موردتایید وزارت باشه؟ و هزینه های اون چقدر هستش در سال ؟و ایا اصلا میتونم در رشته پزشکی تحصیل کنم ؟ من متولد 72 هستم که امیدوارم هنوز محدودیت سنی شاملم نشه و میخوام تا 25 سالگی ایران باشم.بعد مهاجرت کنم.
    خیلی ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید.

    1. با سلام
      با شرایط مشابه، اقدام از طریق تحصیل در روسیه در رشته های مذکور برای شما امکان پذیر است. همچنین می توانید با این شرایط برای پزشکی کشورهای ترکیه ، هندوستان نیز اقدام فرمایید.

    1. با سلام
      فقط یک دانشگاه از این قبرس مورد تایید است و فقط رشته داروسازی ، اگر متقاضی این رشته باشید و همچنین هزینه تحصیل مشکلی نداشته باشید، کشوری مناسبی برای تحصیل است.

  33. سلام میخواستم بپرسم که اگر کسی یک سال در دانشگاه های بلاروس پزشکی بخونه میتونه انتقالی بگیره برای دانشگاه های پردیس یا بین الملل ایران؟

    1. با سلام
      در کل امکان اقدام برای برگشت به دانشگاه های بین المللی پزشکی وجود دارد ولی این کار منوط به موافقت و وضعیت وزارت بهداشت دارد همچنین از شروط برگشت گذراندن حداقل 70 واحد می باشد.
      نکته بعد اینکه دانشگاه های این کشور از تایید خارج شده اند و اگر قصد برگشت به ایران را دارید نمی توانید از این موضوع قانونی استفاده کنید.

  34. با سلام
    میخواستم برای تحصیل پزشکی در بلاروس اقدام کنم ولی حالا که میگید مدرک مورد تایید نیست گیج شدم
    برای تحصیل رشته پزشکی که مورد تایید وزارت بهداشت هم باشه کدوم کشور و دانشگاه خوبه؟(هم از نظر مالی و از نظر تحصیلی)؟

    1. با سلام
      بله دانشگاه های این کشور از تایید خارج شده اند. جایگزین مناسب از نظر شباهت سیستم آموزشی و همچنین از نظر مالی کشور روسیه را دارد.

  35. اما امروزبه سایت اداره کل امور دانش آموختگان مراجعه کردم دانشگاههای مورد تایید را بعد از سال 2016 داخل بند ب قرارداده

    1. بله، این لیست مربوط به دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم است و برای رشته های غیر پزشکی می باشد، تایید یا عدم تایید دانشگاه های پزشکی بر عهده وزارت بهداشت است.
      لینک خبر رسمی وزارت بهداشت بابت عدم تایید دانشگاه های پزشکی این کشور در زیر می باشد؛

      http://edd.behdasht.gov.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=178&pageid=29073&newsview=133941

  36. سلام یعنی چی از تایید خارج شده یعنی وزارت علوم ایران در حال برداشتن بلاروس از لیست تاییدی خودهست؟

    1. با سلام
      بله، دانشگاه های پزشکی بلاروس هم اکنون از تایید خارج شده اند و افرادی که از امسال اقدام به تحصیل در این کشور می نمایند، وزارت بهداشت مدارک این افراد را ارزشیابی نمی کند، مگر افرادی که قبل از 1 آگوست کالج خود را شروع نموده اند.

  37. سلام و خسته نباشيد من امسال فارغ التحصيل شدم معدل كل ديپلم من 18/93 هستش و معدل پيش دانشگاهي 19/70 شما نوشتين كه براي تحصيل در بلاروس يك ازمون ساده برگزار ميشه در زيست وشيمي زبان انگليسي ولي يه جايي هم نوشتين بدون ازمون هستش من ميخوام پزشكي بخونم ولي واقعا كدوم كشور با اين معدل براي پزشكي امكان پذير هستش كه مورد تأييد وزارت بهداشت باشه حالا مدرك بلاروس مورد تأييد هست يانه ممنون ميشم از راهنمايي تون در ضمن از مطالب مفيد سايت متشكرم

    1. سلام

      از لحاظ اعزام دانشجو و تحصیل در این کشور در حالت کلی مشکلی نیست، ولی چنانچه قصد برگشت به ایران پس از تحصیل را داشته باشید، مدرک این کشور از تایید خارج شده است.
      با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *