شرایط تحصیل در لیتوانی

تحصیل در لیتوانی

لیتوانی، کشوری در منطقه بالتیک اروپا است. زبان رسمی این کشور لیتوانیایی است و از سال 2007 به عضویت منطقه شنگن درآمد. لیتوانی یک جمهوری پارلمانی است و این کشور به 60 شهرداری تقسیم می شود که شهرداران آن به طور مستقیم انتخاب می شوند. مهمترین بخش های اقتصاد لیتوانی در سال 2018 تجارت عمده فروشی و خرده فروشی، حمل و نقل، اسکان و خدمات غذایی (32.2 درصد)، صنعت (21.9 درصد) و مدیریت دولتی، دفاع، آموزش، بهداشت و فعالیت های اجتماعی (14.3 درصد) بود. لیتوانی در کمیته اقتصادی و اجتماعی اروپا 9 نماینده دارد. این نهاد مشورتی – به نمایندگی از کارفرمایان، کارگران و سایر گروه های ذی نفع – درمورد قوانین پیشنهادی مشورت می کند تا بهتر بتواند از تغییرات احتمالی در کار و موقعیت های اجتماعی در کشورهای عضو مطلع شود. سالانه افراد زیادی از کشورهای مختلف جهان برای اقامت به این کشور می آیند. برخی از آن ها برای تحصیل، کار یا توسعه تجارت خود به لیتوانی مهاجرت می کنند، برخی دیگر قصد پیوستن به خانواده های خود و غیره را دارند.در این مقاله که به کوشش کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی تهیه و تنظیم گردیده است، به بررسی موارد زیر خواهیم پرداخت:

  • تحصیل در لیتوانی
  • چرا تحصیل در لیتوانی
  • روند و الزامات اخذ پذیرش از دانشگاه های لیتوانی
  • اخذ ویزای تحصیلی کشور لیتوانی
  • هزینه تحصیل و بورسیه های تحصیلی در لیتوانی
  • دوره های آموزش زبان انگلیسی در لیتوانی
  • رتبه و رنکینگ دانشگاه های لیتوانی 2020
  • هزینه زندگی به عنوان دانشجو در لیتوانی
  • شرایط کار فارغ التحصیلان در لیتوانی
  • خوابگاه های دانشجویی و کار دانشجویی در کشور لیتوانی

تحصیل در لیتوانی

لیتوانی تلاقی بین غرب و شرق اروپا است و علی رغم تاریخ پیچیده، فرهنگ منحصر به فردی را توسعه داده است که شامل احترام عمیق به سنت ها و همچنین و دارای یک هدف قوی برای یادگیری و نوآوری است. کشور لیتوانی عضو اتحادیه اروپا و ناتو بوده و جز تحصیل کرده ترین کشورها در اروپا می باشد، با این حال هزینه زندگی در لیتوانی پایین تر از کشورهای غربی است و این باعث می شود لیتوانی برای دانشجویان بین المللی یک مقصد ایده آل باشد. تمامی 350 + برنامه تحصیلی لیتوانی که به زبان انگلیسی هستند مطابق سیستم انتقال اعتبار اروپا (ECTS) ارزیابی می شوند و هر سال اعتبار ECTS 60 را دریافت می کنند. مدارک دانشگاهی در سه دوره ارائه می شود: دوره اول کارشناسی، دوره دوم کارشناسی ارشد و سومین دوره دکترا است. سال تحصیلی از سپتامبر شروع می شود و اواسط ژوئن به پایان می رسد و به دو ترم – بهار و پاییز تقسیم می شود. دانشجویان می توانند به صورت تمام وقت یا نیمه وقت به تحصیل بپردازند.

تحصیل در لیتوانی
تحصیل در لیتوانی

چرا تحصیل در لیتوانی

  • ملت مهمان نواز :لیتوانی ها یکی از تحصیل کرده ترین ملیت ها در اروپا هستند. پس از تحصیل، ممکن است تصمیم به ماندن بگیرید.
  • ارزش زیاد پول: با توجه به اینک ه آموزش عالی در اکثر مناطق دنیا بسیار گران است، بیش از ¾ دانشجویان بین المللی در لیتوانی قبول دارند که پرداخت شهریه از 1000 یورو هزینه گزافی برای تحصیل خواهد بود اما دانشگاه های لیتوانی بورس های تحصیلی سخاوتمندانه ای را برای آموزش با کیفیت بالا به دانشجویان ارائه می دهند. در نتیجه، در نظر نگرفتن لیتوانی اشتباه بزرگی خواهد بود!

روند پذیرش از دانشگاه های لیتوانی

آخرین مهلت پذیرش بیشتر دانشگاه ها در ماه ژوئن است، اما به دانشجویان بین المللی توصیه می شود هر چه سریعتر اقدام کنند تا وقت بیشتری را برای یافتن جزئیات داشته باشند. مراحل زیر برای ثبت نام در دانشگاه های لیتوانی لازم است:

ابتدا باید مدارک تحصیلی دانشجویان در جمهوری لیتوانی به رسمیت شناخته شوند.ارزیابی و شناسایی گواهی نامه های اتمام دبیرستان و مدارک تحصیلات عالی توسط مرکز ارزیابی کیفیت در آموزش عالی لیتوانی (CQAHE) انجام می شود.بعد از به رسمیت شناخته شدن مدارک تحصیلی، دانشجویان می توانند به دانشگاه درخواست دهند (بیشتر اوقات می توان درخواست ها به صورت آنلاین انجام داد).

الزامات پذیرش از دانشگاه های لیتوانی

دانشجویانی که می خواهند در دوره کارشناسی در یک موسسه آموزش عالی لیتوانی تحصیل کنند، باید گواهی اتمام دبیرستان یا یک مدرک تحصیلی معادل را ارائه دهند. برای اخذ پذیرش در دوره کارشناسی ارشد دانشجویان باید مدرک کارشناسی یا مدرک تحصیلی معادل آن را ارائه دهند (معمولاً در رشته مربوطه). برای ورود به دوره های دکترا دانشجویان باید،در مقطع تحصیلی مربوطه دارای مدرک کارشناسی ارشد باشند.

  • فرم درخواست تکمیل شده. هر موسسه آموزش عالی فرم خاص خود را دارد.
  • گواهی آموزش (شامل نمرات)، که توسط مرکز سنجش کیفیت در آموزش عالی به رسمیت شناخته شده است.
  • رزومه
  • انگیزه نامه
  • کپی گذرنامه
  • رسیدی مبنی بر پرداخت شهریه
  • صورت حساب های بانکی که بودجه کافی برای تحصیل و زندگی در طول مدت اقامت را نشان می دهد.

اخذ ویزای تحصیلی کشور لیتوانی

دانشجویانی که شهروند یکی از 27 کشور اتحادیه اروپا هستند، برای تحصیل در لیتوانی نیازی به ویزا نخواهند داشت اما دانشجویانی که خارج از اتحادیه اروپا هستند، باید برای ویزا اقدام کنند. برای تحصیل در لیتوانی به موارد زیر نیاز می باشد:

ویزای ملی (D)

ویزای ملی، ویزایی است که به یک خارجی اجازه می دهد وارد جمهوری لیتوانی شود و به مدت طولانی تر از 90 روز در این کشور بماند. ویزای ملی یک بار ورود به فرد خارجی اجازه اقامت موقت یا دائم در جمهوری لیتوانی را می دهد. ویزای ملی چند بار به فرد خارجی اجازه اقامت طولانی مدت در جمهوری لیتوانی را می دهد. مدارک لازم برای اخذ ویزای ملی لیتوانی عکس رنگی، تمکن مالی، بیمه درمانی معتبر و یک سند معتبر مسافرتی است که شامل موارد زیر می شود:

  • طی ده سال گذشته صادر شده باشد
  • حداقل دارای دو صفحه خالی باشد
  • حداقل سه ماه بیشتر از مدت اعتبار ویزای درخواست شده معتبر باشد

اجازه اقامت موقت

اجازه اقامت موقت مدرکی است که به یک فرد خارجی اجازه می دهد به طور موقت در جمهوری لیتوانی برای یک دوره مشخص اقامت داشته باشد.

توجه داشته باشید که دانشجویان پیش از آمدن به لیتوانی باید برای هر دو مورد ذکر شده اقدام نمایند.کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی آماده پاسخگویی به سوالات شما در رابطه با تحصیل در لیتوانی می باشند.

هزینه تحصیل در لیتوانی 2020

در مؤسسات آموزش عالی لیتوانی، شهریه بسته به نوع برنامه تحصیلی انتخاب شده، از موسسه ای به موسسه دیگر متفاوت است. موسسات آموزشی سالانه شهریه خود را اعلام می کنند. به طور متوسط ، هزینه تحصیل در مؤسسات آموزش عالی تقریباً بین 1.000 تا 5.300 یورو در سال برای مقطع کارشناسی، از 2.200 تا 6.500 یورو در سال برای مقطع کارشناسی ارشد و از 7.100 تا 8.500 یورو در سال برای مقطع دکترا خواهد بود. دانشجویان موسسات آموزش عالی در لیتوانی ممکن است بورس تحصیلی دریافت کنند و همچنین ممکن است در برنامه های مبادله بین المللی (به عنوان مثال اراسموس) شرکت کنند.کسانی که در برنامه های تبادل دانشجویی شرکت می کنند، مجبور به پرداخت شهریه اضافی برای برنامه مبادله نخواهند بود.

بورسیه های تحصیلی لیتوانی

دانشجویان در تمام زمینه ها، مدرسین و محققان آموزش عالی یا موسسات تحقیقاتی کشورهای خارجی واجد شرایط درخواست بورسیه تحصیلی دولت لیتوانی هستند. بورس های تحصیلی معمولاً هزینه شهریه تحصیلی / دوره های تابستانی و هزینه های زندگی را تأمین می کنند. مقررات مالی به کشوری که از آن درخواست می کنید بستگی دارد. سه بورس تحصیلی ارائه شده است:

  • برای دوره های تابستانی زبان و فرهنگ لیتوانیایی
  • برای تحصیل کوتاه مدت لیتوانیایی (بالتیک)
  • برای تحصیل تمام وقت در مقطع کارشناسی ارشد در همه زمینه ها

اول آوریل آخرین مهلت ارسال مدارک برای هر دو ترم بهار و پاییز (برای دوره های تابستانی، دوره های کوتاه مدت و کمک هزینه های پژوهشی) است، در حالی که آخرین مهلت درخواست برای تحصیل تمام وقت در مقطع کارشناسی ارشد معمولاً برای اواسط ماه جولای تعیین می شود. علاوه بر بورس های تحصیلی دولتی، دانشگاه ها نیز گاهی بورسیه هایی را به دانشجویان اعطا می کنند.تمرکز مؤسسات آموزش عالی در لیتوانی بر این است که به دانشجویان مهارت های لازم را برای استفاده از دانش خود به روشی عملی ارائه دهند.

دوره های آموزش زبان انگلیسی در لیتوانی

با انتخاب یک دوره آمادگی زبان انگلیسی که توسط مدارس انگلیسی زبان در سراسر جهان از جمله لیتوانی ارائه می شود، شرایط زبان را برای پذیرش دانشگاه در لیتوانی به دست آورید. با گذراندن دوره آموزش زبان انگلیسی، مهارت های زبان خود را افزایش دهید تا بتوانید نمرات لازم را برای آزمون های آیلتس، تافل، CAE یا سایر امتحانات انگلیسی به دست آورید.

رتبه و رنکینگ دانشگاه های لیتوانی 2020

اگر چه لیتوانی یکی از کوچکترین کشورها در اروپا است، و دارای جمعیتی کمتر از 3 میلیون نفر است، اما بیش از 30 دانشگاه در این کشور وجود دارند که برنامه های به زبان انگلیسی را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. لیتوانی با فرهنگ منحصر به فرد و نهادهای مدرن خود، مکانی مناسب برای دانشجویانی است که به دنبال تحصیل در خارج از کشور هستند. تعداد معدودی از دانشگاه های لیتوانی به مقام های قابل توجه در رده بندی جهانی دست می یابند. در بین برترین ها، معمولاً دانشگاه ویلنیوس و دانشگاه فنی ویلنیوس گیدیمیناس (در پایتخت این کشور) و دانشگاه صنعتی جوان و مدرن کوناس (در دومین شهر بزرگ لیتوانی) قرار دارند.

رتبه بندی بر اساس QS:

دانشگاه ویلنیوس

801

دانشگاه فنی ویلنیوس گیدیمیناس

1001

دانشگاه صنعتی کوناس

1001

این مقاله در رابطه با تحصیل در لیتوانی و به کوشش کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی است.

رتبه دانشگاه های لیتوانی 2020
رتبه دانشگاه های لیتوانی 2020

هزینه زندگی به عنوان دانشجو در لیتوانی

یکی از مزایای قابل توجه برای کسانی که تصمیم به تحصیل در لیتوانی دارند، هزینه کم زندگی است. اقامت دانشجویی می تواند حداقل 100 یورو در ماه هزینه داشته باشد. در کل، با توجه به هزینه هایی از جمله غذا، کتاب و فعالیت های اوقات فراغت، دانشجویان می توانند به راحتی با بودجه 500 یورو در ماه یا کمتر از آن به زندگی بپردازند.

شرایط کار فارغ التحصیلان در لیتوانی

لیتوانی یک اقتصاد مدرن و دارای یک محبوبیت جهانی است و بسیاری از شرکت های بین المللی دارای دفاتر در این کشور هستند. اما گر چه مهارت انگلیسی بسیار مناسب است، به ویژه در بین افراد جوان، صحبت کردن به زبان لیتوانیایی هنوز هم می تواند بزرگترین مانع برای خارجیانی باشد که به دنبال اشتغال هستند. اگر بعد از فارغ التحصیلی تصمیم به اقامت لیتوانی  گرفتید، بهتر است که در یک دوره آموزش زبان لیتوانیایی شرکت کنید تا بتوانید شانس خود را در رقابت با متقاضیان کار محلی افزایش دهید.

خوابگاه های دانشجویی در لیتوانی

بیشتر دانشگاه ها امکان زندگی در خوابگاه را ارائه می دهند. برخی از خوابگاه ها در نزدیکی دانشگاه ها واقع شده اند، برخی دیگر – دورتر، بنابراین برای رسیدن به دانشگاه باید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کرد. بیشتر خوابگاه ها نوسازی شده و مجهز به لوازم مدرن و دسترسی به اینترنت هستند.توجه: دانشجویان لیتوانی تخفیف های مختلف را از رستوران ها گرفته تا موزه ها، حمل و نقل عمومی ، فروشگاه های خاص دریافت می کنند.

کار دانشجویی در لیتوانی

دانشجویان بین المللی حق دارند ضمن تحصیل در لیتوانی، کار کنند. دانشجویان اتحادیه اروپا می توانند تمام وقت کار کنند، یعنی حداکثر 40 ساعت در هفته. دانشجویان بین المللی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا پس از دریافت اجازه اقامت موقت می توانند حداکثر 20 ساعت در هفته کار کنند. محدودیت زمان کار برای دانشجویان بین المللی در مقطع دکترا صدق نمی کند.
در نهایت موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی آماده پاسخ گویی تلفنی و حضوری به هموطنان عزیز و انجام کلیه امور مربوط به پذیرش و اخذ ویزا و اقامت می باشد. هموطنان متقاضی تحصیل در کشور لیتوانی ، می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به صورت حضوری به دفاتر موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی در شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و تبریز مراجعه نمایند.

سوالات متداول در رابطه با تحصیل در لیتوانی

1- تحصیل در لیتوانی شامل چه دوره هایی است؟تحصیل در لیتوانی شامل تحصیل در دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است.

2- زبان تحصیل در لیتوانی چیست؟زبان تحصیل در کشور لیتوانی انگلیسی است.

3- آیا مدارک اخذ شده از کشور لیتوانی در دنیا قابل قبول است؟بله. مدارک اخذ شده از کشور لیتوانی در دنیا قابل قبول است

4- شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های لیتوانی چیست؟فرم درخواست تکمیل شده. گواهی آموزش (شامل نمرات)، که توسط مرکز سنجش کیفیت در آموزش عالی به رسمیت شناخته شده است و رزومه و … از جمله شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های لیتوانی است.

5- هزینه تحصیل در کشور لیتوانی چقدر است؟به طور متوسط ، هزینه تحصیل در مؤسسات آموزش عالی تقریباً بین 1.000 تا 5.300 یورو در سال برای مقطع کارشناسی، از 2.200 تا 6.500 یورو در سال برای مقطع کارشناسی ارشد و از 7.100 تا 8.500 یورو در سال برای مقطع دکترا خواهد بود.

6- روند درخواست اخذ ویزا برای تحصیل در کشور لیتوانی چیست؟ابتدا باید مدارک تحصیلی دانشجویان در جمهوری لیتوانی به رسمیت شناخته شوند. ارزیابی و شناسایی گواهی نامه های اتمام دبیرستان و مدارک تحصیلات عالی توسط مرکز ارزیابی کیفیت در آموزش عالی لیتوانی (CQAHE) انجام می شود . بعد از به رسمیت شناخته شدن مدارک تحصیلی، دانشجویان می توانند به دانشگاه درخواست دهند (بیشتر اوقات می توان درخواست ها به صورت آنلاین انجام داد).

7- آیا امکان دریافت بورسیه در کشور لیتوانی وجود دارد؟بله . دانشجویان در تمام زمینه ها، مدرسین و محققان آموزش عالی یا موسسات تحقیقاتی کشورهای خارجی واجد شرایط درخواست بورسیه تحصیلی دولت لیتوانی هستند. بورس های تحصیلی معمولاً هزینه شهریه تحصیلی / دوره های تابستانی و هزینه های زندگی را تأمین می کنند.

8- آیا برای تحصیل در کشور لیتوانی به بیمه سلامت احتیاج است؟بله. برای تحصیل در کشور لیتوانی به بیمه سلامت احتیاج است.

9- آیا کشور لیتوانی مکانی مناسب برای تحصیل است؟بله. امروز لیتوانی عضو اتحادیه اروپا و ناتو و در بین ملل های دو زبانه و تحصیل کرده در اروپا است. لیتوانی نسبت به بسیاری از کشورهای منطقه میزان شهریه پایین و هزینه زندگی پایین تر را ارائه می دهد، و این امر باعث می شود که مکانی مناسب برای دانشجویان بین المللی باشد.

10- آیا دانشجویان اجازه کار حین تحصیل را در کشور لیتوانی دارند؟بله. دانشجویان بین المللی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا پس از دریافت اجازه اقامت موقت می توانند حداکثر 20 ساعت در هفته کار کنند.

11- هزینه زندگی در کشور لیتوانی به عنوان دانشجو چقدر است؟اقامت دانشجویی در کشور لیتوانی می تواند حداقل 100 یورو در ماه هزینه داشته باشد.

12- شروع سال تحصیلی در کشور لیتوانی از چه ماهی است؟سال تحصیلی در کشور لیتوانی از سپتامبر شروع می شود و اواسط ژوئن به پایان می رسد و به دو ترم – بهار و پاییز تقسیم می شود.

13- هدف اصلی آموزش در کشور لیتوانی چیست؟هدف اصلی و تمرکز مؤسسات آموزش عالی در لیتوانی بر این است که به دانشجویان مهارت های لازم را برای استفاده از دانش خود به روشی عملی ارائه دهند.

14- رتبه و رنکینگ دانشگاه های لیتوانی چگونه است؟در بین برترین دانشگاه های دنیا، معمولاً دانشگاه ویلنیوس و دانشگاه فنی ویلنیوس گیدیمیناس (در پایتخت این کشور) و دانشگاه صنعتی جوان و مدرن کوناس (در دومین شهر بزرگ لیتوانی) قرار دارند.

15- آیا امکان گرفتن خوابگاه برای دانشجویان بین المللی در کشور لیتوانی وجود دارد؟بله. بیشتر دانشگاه ها امکان زندگی در خوابگاه را ارائه می دهند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده