شرایط تحصیل در لتونی

تحصیل در لتونی

هنگام انتخاب یک کشور به عنوان مقصدی برای تحصیل در خارج از مبدا زندگیتان باید به موارد زیادی توجه کنید و پیش از تصمیم کاملا کشور مورد نظر را شناخته و بدانید که چه دلایلی باعث می شود شما این محیط را برای آموزش خود در نظر بگیرید. در این مقاله که به کوشش موسسه اصطهباناتی آماده شده است به بررسی ابعاد مختلف کشور لتونی برای تحصیل می پردازیم که شامل معرفی دانشگاه های معتبر این کشور، مدارک و شرایط لازم برای تحصیل، اجازه کار همراه با تحصیل، هزینه تحصیل در لتونی و مزایا و معایب تحصیل در این کشور است. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین موسسه اصطهباناتی در شهر های تهران، شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد تماس حاصل کنید.

بهترین دانشگاه های کشورلتونی

دانشگاه های متعددی در کشور لتونی وجود دارد که براساس اعتبار آن ها در زیر به معرفی برخی از این موسسات می پردازیم.

University of Latvia

دانشگاه لتونی یکی از بزرگترین و معتبرترین دانشگاه های کشورهای بالتیک است که در ریگا واقع شده است. حدود 15000 دانشجو دارد. این دانشگاه در سال 1919 تأسیس شده است و در سیستم رتبه بندی QS Stars چهار از پنج ستاره را متعلق به خود کرده و در رده های “بین المللی سازی”، “تدریس”، “امکانات” و “نوآوری” به رتبه های پنج ستاره رسیده است. این دانشگاه تعدادی برنامه بین المللی را که کاملاً به زبان انگلیسی تدریس می شود، از جمله پزشکی و دندانپزشکی ارائه می دهد. این دانشگاه دارای رنکینگ 700 – 600 در سیستم QS است. این دانشگاه مورد تایید وزارت علوم ایران است.

Riga Technical University

دانشگاه فنی ریگا (RTU) اولین دانشگاه فنی ایالت های بالتیک است که تاسیس آن به سال 1862 بر میگردد. در سال 1958، موسسات فنی دانشگاه لتونی برای تشکیل دانشگاه فنی جدید ریگا (RTU) از هم جدا شدند و همچنین این دانشگاه مورد تایید وزارت علوم ایران است. امروزه، RTU مسئول تحقیقات زیادی است که برای اقتصاد لتونی ضروری می باشد، و دانشگاه دارای رتبه سه ستاره QS است، از جمله یک رتبه پنج ستاره در گروه “اشتغال زایی” دارد و دارای رنکینگ کمتر از 1000 است.

Riga Stradins University

آخرین دانشگاه لتونی که در رده بندی EECA قرار دارد، دانشگاه عمومی Riga Stradins (RSU) است که در محدوده 111-120 قرار دارد. این دانشگاه در حال حاضر 7875 دانشجو ثبت نام کرده اس ، از جمله 1775 دانشجو بین الملل ، که از 50 کشور مختلف هستند . این دانشگاه در ابتدا به عنوان موسسه پزشکی ریگا در سال 1950 تأسیس شد، RSU اعتبار خاصی در علوم پزشکی دارد و تنها دانشگاه لتونی است که به طور سنتی در سیستم مراقبت های بهداشتی کشور کار می کند.

Latvia University of Life Sciences and Technologies

تاریخ تاسیس این دانشگاه به سال 1863 میلادی برمی گردد که اولین دپارتمان کشاورزی در پلی تکنیک ریگا تأسیس شد.این دانشگاه که مورد تایید وزارت علوم ایران است در سال 1919 این دانشگاه ، گروه کشاورزی دانشکده دامپزشکی را افتتاح کرد. دانشگاه علوم و فنون زندگی لتونی طیف گسترده ای از کلیه رشته ها را برای دانشجویان بین المللی به زبان انگلیسی ارائه می دهد. موضوعات پژوهشی که این دانشگاه بر آن تمرکز دارند بدین شرح است: علوم زیستی؛ علوم مهندسی؛ علوم اجتماعی.

بهترین دانشگاه های کشورلتونی
بهترین دانشگاه های کشورلتونی

شرایط و مدارک لازم برای تحصیل در کشور لتونی

دو نوع برنامه آموزش عالی در لتونی وجود دارد: حرفه ای و دانشگاهی. دانشگاه های لتونی هر دو این برنامه ها را ارائه می دهند، اما چندین موسسه غیر دانشگاهی در لتونی وجود دارد که فقط آموزش های فنی حرفه ای را به دانشجویان ارائه می دهند. این کشورسیستم بولونیا در آموزش عالی را دنبال می کند، که به سه سطح مجزا تقسیم می شود: تحصیلات لیسانس، تحصیلات کارشناسی ارشد و دکترا. مدرک لیسانس که سه یا چهار سال تحصیلی به طول می انجامد. از طرف دیگر مدرک کارشناسی ارشد فقط پس از دریافت لیسانس و تکمیل یک یا دو سال تحصیلات دیگر قابل دستیابی است. مطالعات دکتری می تواند از سه تا چهار سال به طول انجامد و شامل مطالعات پیشرفته و تهیه پایان نامه دکتری است.دانشجویان بین المللی می توانند در مؤسسات آموزش عالی پذیرفته شوند مشروط بر اینکه تحصیلات متوسطه انجام شده آنها مطابق استاندارد لتونی باشد.مدارک تحصیلی و گواهینامه های اخذ شده در کشور دیگر توسط مرکز اطلاعات علمی مورد بررسی قرار می گیرد. شرایط ورود به دانشگاه های لتونی بستگی به دانشگاه، نوع برنامه و سطح رقابت برای ورود به برنامه مذکور دارد. بطور کلی مدارک لازم پذیرش در موسسات آموزش عالی شامل موارد زیر است:

  • فرم کاملی از درخواست برای دانشگاه
  • ارائه مدارک دیپلم
  • در صورت نیاز امتحان ورودی
  • فرم ثبت نام

فرد یا باید مقیم لتونی باشد یا مجوز اقامت دائم (در صورت غیر اروپایی بودن) را داشته باشد تا اجازه تحصیلات عالی خود در لتونی را داشته باشد.

شرایط خاص برای دانشجویان بین المللی به شرح زیر است:

  • دانشگاه / مؤسسه آموزش عالی منتخب دانشجو در مورد تشخیص مدارك ارسالی دانشجویی براسا بیانیه توسط AIC تصمیم می گیرد.
  • ارزيابي مطالعات دانشجویان خارج از كشور توسط موسسه دانشگاهي منتخب دانشجو انجام مي شود.
  • دانشگاه ارزیابی خواهد کرد که کدام برنامه تحصیلی نزدیکترین معادل به مدرک تحصیلی فرد در کشور مبدا است
  • با توجه به روش انتخاب ، هیچ الزام متفاوتی از دیگر دانشجویان لتونی برای دانشجویان بین المللی وجود ندارد.
  • صلاحیت های دانشجویان بین المللی مطابق آیین نامه های عمومی قابل اجرا برای همه دانش آموزان، صرف نظر از پیشینه آن ها ارزیابی می شود.
  • بر خلاف سایر کشورها ، اکثر موسسات آموزش عالی لتونی تاکید زیادی بر آزمون های معتبر بین المللی ندارند. مهارت در یک زبان خاص به طور کلی در طی مصاحبه با دانشجوی خارجی یا آزمون رسمی زبان خود موسسه بررسی قرار می گیرد.

هزینه تحصیل در لتونی:

شهریه دانشگاه های لتونی در مقایسه با موسسات کشورهای دیگر در اتحادیه اروپا نسبتاً مقرون به صرفه است. در حالی که شهریه در لتونی بسته به دانشگاه و برنامه انتخابی متفاوت خواهد بود تفاوت قابل توجهی در میزان شهریه بین دانشجویان محلی لتونی و دانشجویان غیر اتحادیه اروپا وجود دارد. این افراد معمولاً ملزم به پرداخت مبلغی حتی بالاتر از دانشجویان داخلی و اتحادیه اروپا هستند. میانگین شهریه در لتونی برای برنامه های کارشناسی ارشد بین 5000 – 3000 یورو است. از طرف دیگر، برنامه های کارشناسی ارشد سالانه از 3700 یورو برای دانشجویان بین المللی شروع می شود . هزینه تحصیل در لتونی به تفکیک رشته ها به شرح زیر است:

  • رشته داروسازی و پزشکی 15000 – 7500 یورو در سال
  • رشته های بازرگانی 6000 – 2000 یورو در سال
  • رشته های مدیریت 6000 – 2000 یورو در سال
  • رشته های IT و مهندسی2200- 4000 یورو در سال
  • ریاضیات 4000 – 2000 یورو در سال
  • انفورماتیک 4000 – 2000 یورو در سال

متوسط هزینه های زندگی ماهانه دانشجویی در لتونی بسته به نوع مسکن (خوابگاه دانشجویی یا اجاره آپارتمان خصوصی) بین 450 تا 700 یورو تخمین زده می شود. این مبلغ باید برای تأمین هزینه های غذا، اسکان، آب و برق، حمل و نقل و سایر هزینه ها کافی باشد. برای کسب اطلاعات دقیق تر به مشاورین موسسه اصطهباناتی در شهرهای تهران، شیراز، مشهد و تبریز و اصفهان مراجعه کنید.

کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان در کشور لتونی

دانشجویان منتخب از بعضی کشورها می توانند در صورت نیاز به کمک مالی با مراجعه به مرکز تحصیلات مستقر در لتونی بورسیه های تحصیلی دریافت کنند.شهروندان کشورهایی که با لتونی (مانند بلژیک ، فرانسه و اسپانیا از جمله دیگر) موافقت نامه همکاری در آموزش را دارند و بورسیه هایی را برای دانشجویان و محققان لتونی ارائه می دهند (مانند ایالات متحده آمریکا ، یونان و آلمان) واجد شرایط هستند و همچنین کشورهای جهان سوم که نیاز به حمایت مالی دارند.

برای تحصیلات لیسانس و کارشناسی ارشد، بورس های تحصیلی برای یک سال تحصیلی معادل دوره 10 ماهه معتبر است، در حالی که بورسیه های دکتری برای 11 ماه اعتبار دارد. پس از بازه های زمانی ذکر شده ، دانشجویان مجبورند دوباره برای بورس تحصیلی لتونی اقدام کنند. کمک های مالی بورسیه های دولتی ماهانه 500 یورو برای دانشجویان لیسانس و کارشناسی ارشد است. در مقابل ، مزایای بورسیه برای دانشجویان دکتری ماهانه 670 یورو است. بورسیه های دانشگاهی نیز بسته به نوع موسسه هزینه متفاوتی دارد.

زبان تحصیل در کشور لتونی

لتونیایی زبان رسمی کشور لتونی است. لتونیایی متعلق به شاخه بالتیک از خانواده زبانی هند و اروپایی است. اگرچه زبان رسمی لتونیایی است، اما از زبان های روسی و انگلیسی به راحتی می توان استفاده کرد، زیرا بخش بزرگی از جمعیت ریگا روسی زبان هستند و بیشتر لتونی ها روسی را درک می کنند. در ریگا و سایر شهرهای بزرگتر نیز می توانید از انگلیسی استفاده کنید.آموزش دو زبانه فقط در مدارس ابتدایی اقلیت های قومی در دسترس است. اینها شامل مدارس روسی، یهودی، لهستانی، لتونیایی، اوکراینی، بلاروس، استونی واست.در دانشگاه های عمومی زبان آموزش اکثراً لتونیایی است. همزمان برنامه هایی برای دانشجویان خارجی به زبان انگلیسی طراحی و تدریس می شود. دانشگاه های خصوصی ممکن است برنامه هایی به زبان روسی نیز ارائه دهند.

کار و تحصیل همزمان در لتونی

قبل از عزیمت به خارج از کشور برای تحصیلات عالی، هر دانشجوی بین المللی این سؤال را در ذهن خود دارد که آیا می توانند ضمن تحصیل در کشور، کار کنند؟ هیچ محدودیتی برای دانشجویان بین المللی برای انجام کار نیمه وقت در لتونی در هنگام تحصیل وجود ندارد. حقوق کار تمام وقت در طول دوره برای دانشجویان بین المللی پرداخت نمی شود، اما می توانند 20 ساعت در هفته کار کنند. میزان اشتغال لتونی بسیار بالا است بنابراین دریافت شغل کار بزرگی نیست اما واقعاً به مهارت دانش آموز بستگی دارد. در لتونی، نیروگاه برق آبی و مزارع بادی نیز کارفرمایان بزرگی هستند. بنابراین، دانشجویان بین المللی به راحتی می توانند شغل پاره وقت را برای هزینه های روزانه پیدا کنند. دانشجویان همچنین می توانند پس از سالها تجربه، مجوز کار دریافت کنند. در طول تعطیلات، دانشجویان می توانند تمام وقت، یعنی 40 ساعت در هفته کار کنند.صنایع اصلی برای مشاغل پاره وقت در لتونی مواد غذایی فرآوری شده، الکترونیک، منسوجات و غیره است. بسیاری از دانشگاه های لتونی کارورزی را به دانشجویان ارائه می دهند که معمولاً در فصل تابستان شروع می شود.کارآموزی در رشته های مدیریت، فناوری و غیره نیز وجود دارد که گزینه های خوبی برای کسب درآمد پاره وقت است. برای کسب اطلاعات بیشتر به مشاورین موسسه اصطهباناتی به صورت تلفنی و حضوری مراجعه کنید.

شرایط و مدارک لازم ویزای دانشجویی لتونی

دانشجویان برای ورود به لتونی به ویزا احتیاج دارند، اگر یک دانشجوی بین المللی برای مدت طولانی به این کشور برود، باید برای ویزای بلند مدت اقدام کند. قبل از هر چیز، دانشجویان فقط نیاز به نامه پذیرش از دانشگاه دارند و می توانند برای ویزای تحصیلی لتونی اقدام کنند. دانشجویان داوطلب باید هرچه سریعتر این روند را آغاز کنند. بنابراین، برای درخواست ویزای لتونی، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • اصل مدارک شناسایی دانشجو
  • فاکتور پرداخت هزینه های دانشگلاه. پرداخت مستقیماً به حساب دانشگاهها انجام می شود. هزینه درخواست غیر قابل استرداد است.
  • برخی دانشگاه ها آزمون آنلاین یا مصاحبه اسکایپ متقاضی را انجام می دهند که مدرک آن را باید ارائه دهید.
  • برای تأیید توسط دانشگاه، مدارك آموزشی به AIC یعنی مركز اطلاعات علمی ارائه می شود. این عمل 2 تا 4 هفته طول می کشد و شما باید این مدرک را داشته باشید.

متقاضی برای مصاحبه حضوری باید همراه با مدارک خود به سفارتخانه مراجعه کند.

مزایا و معایب تحصیل در لتونی

مزایای تحصیل در کشور لتونی که باعٍث می شود شما به انتخاب این مقصد تحصیلی فکر کنید به شرح زیر است:

  • تقریباً 500 دانشجوی خارجی در هر دانشگاه تدریس می کند که این نشان دهنده محیطی با فرهنگ های مختلف است.
  • لتونی به دلیل هزینه شهریه کم، طیف گسترده ای از برنامه های دانشکده به عنوان یک مقصد تحصیل در خارج از کشور ترجیح داده می شود.
  • تعداد دانشجویان خارجی در لتونی نسبتاً کمتراز سایر کشورهای اروپایی است که تحصیل در این کشور نیز نیاز به مدارک خاصی ندارد.
  • دانش آموزان خارجی می توانند در صورتی که مدارک تحصیلات متوسطه دارند می توانند در هر رشته که تمیل دارند ادامه تحصیل بدهند.
  • لتونی 36 موسسه دولتی آموزش عالی و 222 موسسه خصوصی آموزش عالی دارد. سه سطح آموزش عالی در لتونی وجود دارد: لیسانس، کارشناسی ارشد و دکترا. مدارک تحصیلی از موسسات لتونی در تمام کشورهای اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته می شود.
  • بعد از تحصیل در برنامه های مطالعاتی حرفه ای مانند پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، فارغ التحصیلان می توانند ادامه دهند.
  • دانشگاه های لتونی برنامه های کارآموزی اجباری دارند که به دانشجویان خارجی این امکان را می دهد تا به محیط کار وارد شوند. این به نوبه خود به دانشجویان کمک می کند تا ویزای دانشجویی خود را به ویزای کار تبدیل کنند.
  • پس از دریافت اجازه اقامت موقت، دانشجوی خارجی حق اشتغال دارد.
  • در طول مدت اعتبار اقامت اجازه کار به شما تا حداکثر 20 ساعت در هفته با هر کارفرمایی داده می شود.
  • لتونی سریعترین سرعت اینترنت در جهان را ارائه می دهد. این ارتباط موثر در کشور می تواند دانش آموز را در تمام ساعات به شبکه جهانی متصل شود.
  • دانشجویان می توانند به محیط های اجتماعی پیشرفته دسترسی داشته باشند.

چالش های موجود در هنگام تحصیل در لتونی به شرح زیر است:

  • مردم لتونی محتاط هستند و شهروندان کشورهای جهان سوم را دوست ندارند. فرهنگ های بسیار متفاوتی دارند.
  • لتونی ها رفتار دوستانه ای ندارند و افراد سردی به نظر می رسند.
  • بیشتر دوره ها به زبان لتونی ارائه می شود و فقط چند دوره به زبان انگلیسی تدریس می شود. به دلیل محدودیت زبان، فرصت های شغلی در لتونی محدود است.
  • لتونی از ماه نوامبر تا فوریه زمستان های طولانی و تاریک دارد. این می تواند دانشجویایی که در محیط های گرم زندگی می کنند آزار دهنده است.
  • میزان کمک هزینه های تحصیلی مقدار کمی است که صرف یک زندگی با صرفه جویی بسیار میشود.
  • به دلیل جمعیت اندک مسلمانان در این کشور، امکاناتی مانند رستوران های حلال وجود ندارد.
  • برای مردم کشورهای جهان سوم قوانین سختگیرانه ای وجود دارد زیرا ممکن است شما را تروریست تلقی کنند، به همین ترتیب نژاد پرستی نیز مشاهده می شود.
مزایا و معایب تحصیل در لتونی
مزایا و معایب تحصیل در لتونی

با توجه به اطلاعات موجود در ارتباط با شرایط و مدارک لازم برای تحصیل و همچنین معرفی دانشگاه های معتبر آن می توانید کشور لتونی را برای تحصیل بررسی کنید. پس از آن با در نظر گرفتن موقعیت های کار در حین تحصیل و همچنین مزایا و معایب دیگر این کشور تصمیم بگیرید که آیا این کشور را به عنوان مقصد خود برای تحصیل انتخاب می کنید یا خیر. برای کسی اطلاعات دقیق تر با شعب موسسه اصطهباناتی در شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و تبریز مراجعه کنید.

سوالات متداول در مورد تحصیل در لتونی

1- آیا لتونی برای دانشجویان بین المللی خوب است؟ بسیاری برنامه های شگفت انگیز به دانشجویان بین المللی ارائه می شود. مدارک تحصیللی کشور لتونی در سطح جهانی مورد تأیید است. لتونی هزینه های معقول زندگی دارد. این کشور از نظر اقتصادی یک کشور ثروتمند است بنابراین دانشجویان از فرصت های زیادی برخوردار هستند.

2- مزایای تحصیل در کشور لتونی چیست؟ دلیل اصلی تحصیل در لتون ، مقرون به صرفه بودن هزینه تحصیل است. شهریه و سایر هزینه های زندگی در مقایسه با دیگر کشورهای غربی کمتر است. مطالعه مهندسی در لتونی بسیار پرطرفدار است و دانشگاه ها به دلیل داشتن دانشکده های مهندسی با کیفیت بالا و فارغ التحصیلان IT مشهور هستند.

3- آیا دانشجویان به زبان انگلیسی در لتونی صحبت می کنند؟ نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که لتوانیایی تنها زبانی نیست که در این کشور صحبت می شود. درصدی از مردم نیز به زبان روسی صحبت می کنند. برخی به هر دو زبان صحبت می کنند، بعضی به علاوه انگلیسی صحبت می کنند.

4- چرا دانشگاه فنی ریگا را انتخاب می توان کرد؟ دانشگاه فنی ریگا بزرگترین دانشگاه فناوری در کشورهای بالتیک با تاریخ غنی و چشم انداز آینده روشنی با هدف ارتقاء تعالی در نتایج علمی دانشجویی، تحقیق و موضوعات جهانی با همکاری صنعت و شرکای خارجی است.

5- آیا دانشگاه های کشور لتونی مورد تایید وزارت علوم ایران هستند؟ بله. دانشگاه های

  • Latvia University of Life Sciences and Technology
  • Riga Technical University
  • University of Latvia

مورد تایید وزارت علوم این کشور هستند.

6- آیا در کشور لتونی کار در حین تحصیل برای دانشجویان امکان پذیر است؟ بله، دانشجویان در این کشور می توانند 20 ساعت در هفته مشغول به کار شوند.

7- هزینه تحصیل در کشور لتونی چه میزان است؟ لتونی یکی از کشورهای مقرون به صرفه برای تحصیل است که در رشته های مختلف دانشجو می پذیرد. این هزینه از 2000 یورو تا 15000 یورو را می تواند در بر گیرد.

8- زبان مورد نیاز برای تحصیل در کشور لتونی؟ رشته های زیادی در این کشور به زبان لتونیایی تحصیل میشود. اما رشته های دیگر به زبان انگلیسی و روسی نیز تدریس می شوند.

9- آیا دانشگاه های کشور لتونی دارای کمک هزینه تحصیلی هستند؟ بله. دانشگاه های مختلف این کشور دارای بورسیه های زیادی در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا هستند.

10- هزینه زندگی دانشجویی در کشور لتونی چقدر است؟ به طور متوسط دانشجویان 700 – 400 یورو ماهانه صرف هزینه های زندگی می کنند.

11- چگونه می توان اجازه اقامت دانشجویی برای کشور لتونی دریافت کرد؟ دانشجو باید ظرف 90 روز از ورود به لتونی به دفتر شهروندی و امور مهاجرت (OCMA) در ریگا رفته و درخواست خود را اعلام کند. دانشگاه هایی مانند دانشگاه لتونی می توانند قبل از ورود دانشجو به این کشور، این روند را انجام دهند. درخواست در سفارت لتونی در کشور خود (در صورت وجود)باید انجام شود.

12- آیا دانشگاه های کشور لتونی دارای رنکینگ جهانی هستند؟ بله، تعدادی از دانشگاه های این کشور دارای رنکینگ کمتر از 1000 در بین دانشگاه های جهان می باشند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده